Morele competentie in organisaties

Specificaties
Paperback, 116 blz. | Nederlands
2e hands artikel | 3e druk, 2000
ISBN13: 9789023236184
Rubricering
Juridisch : Management
2e hands artikel 3e druk, 2000 9789023236184
Onderdeel van serie Management & ethiek
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Organisaties kunnen niet langer doof en blind blijven voor de behoeftes, wensen en verlangens van de maatschappij. Dit geldt zowel voor het openbaar bestuur als voor het bedrijfsleven. Consumenten en burgers spreken organisaties aan op hun verantwoordelijkheden. Zonder morele respectabiliteit wordt een organisatie ernstig belemmerd in het realiseren van haar doelstellingen. Om vertrouwen te verwerven en te behouden is een actieve inspanning nodig.
Het Instituut voor Verantwoord Ondernemen van Universiteit Nijenrode heeft sinds 1994 veel ervaring opgedaan met het ondersteunen van organisaties bij het ontwikkelen en implementeren van integriteitsbeleid. De centrale notie hierbij is 'integriteit als professionele verantwoordelijkheid'. Effectief integriteitsbeleid gaat veel verder dan het op schrift stellen van regels en gedragscodes. Het richt zich vooral ook op het versterken van de morele competenties van managers, medewerkers en professionals.
'Morele competenties in organisaties' geeft antwoord op vragen als: Waarom zou een organisatie aandacht schenken aan ethiek en integriteit? Op welke manier kunnen managers ethiek en integriteit organiseren? Wat wordt bedoeld met integriteit als professionele verantwoordelijkheid. Op welke wijze kan het begrip morele competentie praktisch worden uitgewerkt? Hoe vertaalt zich dit naar leerdoelen? Op welke wijze kunnen deze leerdoelen worden bereikt? Hoe kunnen managers, medewerkers en professional scherpzinnig en creatief nadenken over integriteitsvraagstukken?

Specificaties

ISBN13:9789023236184
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:116
Druk:3
Hoofdrubriek:Management

Over Edgar Karssing

Edgar Karssing is als hoogleraar Filosofie, beroepsethiek en integriteitsmanagement verbonden aan Nyenrode Business Universiteit.  

Andere boeken door Edgar Karssing

Inhoudsopgave

Voorwoord

Ten geleide

1 Aandacht voor ethiek en integriteit
De integriteit van het openbaar bestuur
'Profits and principles - does there have to be a choice?'

2 Ethiek en integriteit organiseren
Twee managementstrategieën: naleven en stimuleren
Naleven of stimuleren?
Balans: naleven waar nodig, stimuleren waar mogelijk
Factoren die integriteit beïnvloeden

3 Morele competentie
De zeven elementen van morele competentie
Dialoogvaardigheden
Morele intuïtie

4 Scherpzinnig en creatief nadenken
Opvattingen en overtuigingen
Een typologie van vragen
Relatiegeschenken en omkoping
Denkgereedschappen

5 Dilemmatrainingen
Doelstellingen van de dilemmatraining
De opbouw van de dilemmatraining
Intermezzo: morele dilemma's
Primaire reacties van deelnemers
De institutionele context
Vervolgtraject

Literatuur
De auteur
Over de reeks Management en ethiek

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Morele competentie in organisaties