Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Creativiteit krijg je niet voor niks

De psychologie van creativiteit in werk en wetenschap

Specificaties
Paperback, 160 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 1e druk, 2016
ISBN13: 9789023254928
Rubricering
Hoofdrubriek : Psychologie
Juridisch :
Koninklijke van Gorcum 1e druk, 2016 9789023254928
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Creativiteit. Bedrijven investeren er jaarlijks miljoenen in, het is bepalend voor de toekenning van prijzen en beurzen en het maakt het verschil tussen middelmatige en geniale kunstenaars, wetenschappers en politici.

Maar wat is creativiteit nu eigenlijk? Word je ermee geboren? Kun je het leren? Kun je binnen organisaties sturen op creativiteit? Wat zegt de wetenschap over situaties die creativiteit bevorderen? Wie hebben aanleg om creatief te zijn? En welke hersenprocessen spelen een rol?

Aan de hand van leven en werk van illustere kunstenaars en creatieve genieën, maakt 'Creativiteit krijg je niet voor niks' duidelijk hoe creatieve producten tot stand komen, hoe je creativiteit kunt meten en welke neuropsychologische processen een rol spelen bij creatief denken. Naast persoonlijkheidstrekken passeert een breed scala aan sociale situaties de revue, die creativiteit belemmeren of juist bevorderen. En gaandeweg wordt een flink aantal mythes rondom creativiteit doorgeprikt en krijgt de lezer handvatten om creativiteit te stimuleren en de ruimte te geven die het verdient.

En zo betaalt 'Creativiteit krijg je niet voor niks' zich uit.

Specificaties

ISBN13:9789023254928
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Druk:1
Verschijningsdatum:21-4-2016
Hoofdrubriek:Psychologie

Expertrecensies (1)

recensie
Creativiteit krijg je niet voor niks
Nico Jong | 24 juni 2016
Creativiteit is een begrip dat veel gebruikt wordt. Er zijn dan ook veel tips en trucs in omloop voor creatief denken en handelen. Soms werken ze, maar vaak ook niet.
Lees verder

Over Carsten de Dreu

Carsten de Dreu is hoogleraar sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden en hoogleraar gedragseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is fellow van de Association for Psychological Science en lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Naast de psychologie van creativiteit en innovatie, bestudeert hij samenwerking en conflicthantering binnen en tussen groepen. Voor zijn wetenschappelijk oeuvre ontving hij de Kurt Lewin Medal van de European Association for Social Psychology in 2014 en in 2015 de Dr. Hendrik Mullerprijs van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen.

Andere boeken door Carsten de Dreu

Over Daniel Sligte

Daniel Sligte is zelfstandig adviseur. Hij promoveerde in 2013 aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over creativiteit. In zijn proefschrift heeft hij aan de hand van een evolutionair raamwerk onderzocht welke functies creativiteit kan hebben.

Andere boeken door Daniel Sligte

Inhoudsopgave

1. Waarom Creatief?
2. Creatieve Producten
3. Creativiteit Onderzocht
4. Het Creatieve Brein
5. Creatieve Persoonlijkheden
6. Creatieve Prikkels en Belemmeringen
7. Sociale Context
8. Groepscreativiteit
9. Maakbare Creativiteit

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Creativiteit krijg je niet voor niks