Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

In de leerstand

Hoe voortdurend blijven leren op het werk vanzelfsprekend wordt

Specificaties
E-book, 240 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
Boom | 1e druk, 2023
ISBN13: 9789024449675
Rubricering
Hoofdrubriek : Management
Juridisch : Management
Boom Epub met watermerkbeveiliging 1e druk, 2023 9789024449675
Direct te downloaden

Samenvatting

Alweer een cursus volgen, moet dat nou?

Laat mij toch gewoon mijn werk doen, daar heb ik het al druk genoeg mee.

Ook al is 'leren' iets wat we van nature doen; dit soort reacties herken je vast ook wel. Zeker gezien de huidige personeelstekorten en de torenhoge werkdruk kun je mensen geeneens ongelijk geven… Zo roepen de woorden ‘leren’ en ‘veranderen’ vaak eerder weerstand bij hen op dan dat ze zich erdoor aangesproken voelen.

Het zou toch mooi zijn als iedereen in het dagelijks werk – gewoon door zijn werk te doen – voortdurend als vanzelf uitgenodigd wordt om ‘in de leerstand’ te blijven. Zodat leergedrag het wint van ingesleten routinegedrag. Helaas worden mensen in de meeste werkomgevingen ervan weerhouden om regelmatig iets nieuws te doen en daarvan te leren. Sterker nog: velen leren dat zelfs af.

Leidinggevenden, HR-managers en L&D-professionals spelen een belangrijke rol bij het tot stand brengen van een uitnodigende leer-werkomgeving. Hoe? Daar reikt dit boek praktische denk- en doe-richtingen voor aan; gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en met oog voor de variëteit aan werkomgevingen, zoals van professionals, praktisch geschoolde medewerkers, jongere medewerkers en leidinggevenden. Want blijven leren is niet alleen een kwestie van erover praten, maar vooral van het gewoon gaan doen!

Specificaties

ISBN13:9789024449675
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:240
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:20-1-2023
Hoofdrubriek:Management
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
In de leerstand - ‘Aanrader voor wie leren op de werkplek belangrijk vindt’
Anton Scheffers | 28 maart 2023
‘Met het moeten verdwijnt het willen naar de achtergrond. ‘Leren’ is pas ‘spelen’ als je je er zelf toe uitgenodigd voelt.’ Al meteen aan het begin van ‘In de leerstand’ geeft Isolde Kolkhuis Tanke de intentie van haar boek aan. Hierdoor voelde ik me meteen uitgenodigd om verder te lezen. 
Lees verder
recensie
In de leerstand - ‘Praktische voorbeelden, hulpmiddelen en reflectievragen’
Jaap Boonstra | 3 maart 2023
‘In de leerstand bevat een positief betoog met nuttige hulpmiddelen om samen te blijven leren in het werk. Het is een waardevol pleidooi nu digitalisering, artificiële intelligentie en veranderingen op de arbeidsmarkt blijvende invloed hebben op beroepskwalificaties van werknemers in veel bedrijven.’
Lees verder

Over Isolde Kolkhuis Tanke

Dr. Isolde Kolkhuis Tanke is zelfstandig adviseur en onderzoeker. Daarnaast is ze werkzaam voor de Open Universiteit, SUAS en Business School Nederland en hoofdredacteur van Opleiding & Ontwikkeling. In 2008 promoveerde ze aan Nyenrode Business Universiteit op het proefschrift Competent blijven werken in latere loopbaanfasen.

Andere boeken door Isolde Kolkhuis Tanke

Inhoudsopgave

Inleiding

DEEL I DE LEERSTAND
Hoofdstuk 1 In de leerstand blijven

Leren in en van je werk
Waarom is blijven leren op het werk noodzakelijk?
Wat is leren?
Wat bedoel ik met ‘leerstand’?
Hoe kan de werkomgeving bijdragen (of juist niet)?
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

Hoofdstuk 2 Versmallen of blijven leren?
Leren van eerdere ervaringen
Waarom die hang naar bekende paden en routines?
Individuele verschillen
Het model ‘Versmallen of blijven leren’
De invloed van de dagelijkse werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

Hoofdstuk 3 Condities in de werkcontext die ‘de leerstand’ beïnvloeden
Kijk eerst naar de werkcontext
Condities in de werkcontext op drie niveaus
De taak zelf
De werkorganisatie
Gebruikelijke patronen van interactie
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

DEEL II DOELGROEPEN EN CONTEXTEN
Hoofdstuk 4 Ervaren professionals

Hoe werken (ervaren) professionals?
(Ervaren) professionals en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

Hoofdstuk 5 Praktisch geschoolde medewerkers
Wat weten we zoal van praktisch geschoolden en hun werk?
Praktisch geschoolden en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

Hoofdstuk 6 Jongere medewerkers
Jongere medewerkers en hun werk
Jongere medewerkers en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

Hoofdstuk 7 Leidinggevenden
Het werk van leidinggevenden
Leidinggevenden en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

DEEL III METHODIEK
Hoofdstuk 8 Samen werken aan een werkomgeving die uitnodigt tot leren

Fundament van de methodiek actieleerteams
Zes pijlers van de methodiek actieleerteams
Concrete stappen in het werken met actieleerteams
Wat levert het op?
Reflectievragen
Tips voor het begeleiden van een actieleerteam

Hoofdstuk 9 Hulpmiddelen bij de methodiek 'actieleerteams
Hulpmiddelen bij stap 1
Hulpmiddelen bij stap 2
Hulpmiddelen bij stap 3
Hulpmiddelen bij stap 4
Hulpmiddelen bij stap 5
Hulpmiddelen bij stap 6

Hoofdstuk 10 Nog even stretchen

Dankwoord
Literatuur
Over de auteur

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        In de leerstand