Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Strategisch overwicht

Hoe de marktleiders macht, invloed en winst behalen

Specificaties
Gebonden, 324 blz. | Nederlands
Business Contact | 0e druk, 2002
ISBN13: 9789025415709
Rubricering
Juridisch : Management
Business Contact 0e druk, 2002 9789025415709
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Alle gevestigde marktleiders krijgen te maken met concurrenten die de leidende marktpositie bedreigen. In dit boek beschrijft D'Aveni een strategie om zich te weren tegen nieuwe spelers in de markt. Door middel van boeiende parallellen met de grote politieke imperia uit het verleden, zoals het Romeinse Rijk en de Napoleontische tijd, legt hij uit hoe marktleiders macht en invloed creëren en behouden.

D'Aveni introduceert het concept van de 'invloedssferen', het geheel van alle geografische en productmarkten waarop een bedrijf actief is. Die invloedssferen zijn in te delen in concentrische zones: de kernzone, de vitale belangen, de bufferzone, de spilzone en ten slotte de zone van de vooruitgeschoven positie. Bedrijven moeten zich ervan bewust zijn dat elke zone in de bedrijfsstrategie een specifieke functie heeft en bijdraag tot het verwerven van meer marktaandeel en invloed. De vergelijking tussen de strategie van grote bedrijven en oude, invloedrijke imperia zal de lezer verrassen en nieuwe inzichten opleveren.

Specificaties

ISBN13:9789025415709
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:324
Druk:0
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
Strategisch overwicht
Hans Strikwerda | 6 januari 2004
Prof. Richard D'Aveni is vooral bekend vanwege zijn boek Hypercompetition (1994), vertaald onder de titel 'Hyperconcurrentie' (1998). In dat boek beargumenteerde hij dat in essentie elke strategie op langere termijn onhoudbaar is. Ondernemingen moeten regelmatig met een nieuwe strategie komen. In zijn nieuwe boek komt D'Aveni met een heel ander verhaal, een verhaal vooral op een hoger niveau.
Lees verder

Inhoudsopgave

Voorwoord: De kunst van strategie

Inleiding: Strategisch overwicht

1. De invloedssfeer
2. De evolutie leiden
3. Modellen voor macht
4. Verstoringen opvangen
5. Configuratie van concurrentie
6. Mondiale machtsstelsels

Slotgedachten: Dynamisch strategisch overwicht
Test uzelf: Zult u geschiedenis schrijven... of geschiedenis worden?

Bijlagen

Dankwoord

Noten

Register

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch overwicht