Waarom we altijd tijd te kort komen

en ander irrationeel gedrag

Specificaties
E-book, 272 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
Business Contact | e druk, 2010
ISBN13: 9789025433703
Rubricering
Hoofdrubriek : Psychologie
Juridisch :
Business Contact Epub met watermerkbeveiliging e druk, 2010 9789025433703
Direct te downloaden

Samenvatting

Wanneer je mensen herinnert aan de tien geboden, zijn ze minder snel geneigd te liegen, ook als het atheïsten zijn. Een aspirientje van een duur merk helpt beter tegen hoofdpijn dan een goedkoop eigen merk, zelfs al zijn de pilletjes identiek. Als we érgens op kunnen rekenen, dan is het wel op de irrationaliteit van menselijk gedrag. En dus maakt het niet uit hoeveel voorlichting een overheid geeft over de gevaren van onbeschermde seks: zodra de opwinding toeslaat, wordt het gezonde verstand overboord gekieperd, zoals Ariely met een amusant experiment laat zien. Waarom we altijd tijd te kort komen toont met verrassende voorbeelden en onderzoeken aan hoe slecht we in staat zijn de juiste beslissingen te nemen en hoe we met dat besef ons voordeel kunnen doen. Net als Malcolm Gladwell slaagt Ariely erin om de nieuwste inzichten over menselijk gedrag voor iedereen bruikbaar te maken

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789025433703
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:272
Verschijningsdatum:28-4-2010
Hoofdrubriek:Psychologie

Expertrecensies (2)

recensie
Waarom we altijd tijd te kort komen
Carla Verwijs | 26 april 2010
U denkt dat uw beslissingen rationeel en weldoordacht zijn? Als u 'Waarom we altijd tijd te kort komen' van Dan Ariely hebt gelezen, gaat u heel anders naar uw beslissingen kijken. Ze zijn allesbehalve rationeel, betoogt Ariely. Erger nog, ze zijn zelfs voorspelbaar irrationeel!
Lees verder
recensie
Volkomen onlogisch
Carla Verwijs | 26 april 2010
U denkt dat uw beslissingen rationeel en weldoordacht zijn? Als u 'Waarom we altijd tijd te kort komen' van Dan Ariely hebt gelezen, gaat u heel anders naar uw beslissingen kijken. Ze zijn allesbehalve rationeel, betoogt Ariely. Erger nog, ze zijn zelfs voorspelbaar irrationeel!
Lees verder

Over Dan Ariely

Dan Ariely is auteur, hoogleraar psychologie en gedragseconomie, en bekleedt de Joep Lange-leerstoel aan de UvA. Zijn TED-talks hebben meer dan 17 miljoen views, en van zijn bestseller Predictably Irrational zijn meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht.

Andere boeken door Dan Ariely

Inhoudsopgave

Inleiding

1. De waarheid over relativiteit
2. Het misverstand van vraag en aanbod
3. De prijs van nul kosten
4. De kosten van sociale normen
5. De invloed van opwinding
6. Het probleem van uitstel en zelfdiscipline
7. De hoge prijs van bezit
8. Deuren openhouden
9. Het gevolg van verwachtingen
10. De kracht van de prijs
11. De context van ons karakter
12. Bier en gratis lunches

Noten
Bibliografie
Register

Net verschenen

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Waarom we altijd tijd te kort komen