Meer waarde

26 topondernemers over maatschappelijk actief ondernemen

Specificaties
Paperback, 192 blz. | Nederlands
Prometheus Bert Bakker | 2e druk, 2013
ISBN13: 9789035141025
Rubricering
Juridisch : Management
Prometheus Bert Bakker 2e druk, 2013 9789035141025
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De erkenning dat de overheid in het verleden te veel taken naar zich toe heeft getrokken, in combinatie met de toenemende financiële crisis, leidt ertoe dat overheden zich steeds meer terugtrekken. De maatschappelijke rol van bedrijven wordt hiermee steeds belangrijker.

Ieder jaarverslag kent tegenwoordig een hoofdstuk 'maatschappelijk verantwoord ondernemen', maar wat betekent dit eigenlijk? Hebben bedrijven daadwerkelijk maatschappelijke impact? En hoe zou het eigenlijk moeten zijn? Zou dat 'verantwoord' ondernemen niet veel 'actiever' moeten zijn, en op welk terrein dan wel?

De Publieke Zaak heeft een groot aantal prominente leiders uit het internationale bedrijfsleven, ondernemers en andere denkers naar hun visie op dit onderwerp gevraagd. In 'Meer waarde' lezen we hoe zij omgaan met de maatschappelijke rol van hun bedrijven. Waarom zijn bedrijven maatschappelijk actief? Wat kunnen bedrijven bijdragen aan onze samenleving? Wat verwachten ze van de toekomst?

Nooit eerder is een dergelijk breed en divers palet van corporate leiders rond dit thema bij elkaar gebracht. Aan het woord komen bestuurders, maar ook ondernemers, academici en andere scherpe denkers.

Met bijdragen van Dominic Barton (McKinsey & Company), Dick Benschop (Shell), Dick Boer (Ahold), Cees 't Hart (Friesland Campina), Frans van Houten (Philips), Ben Noteboom (Randstad), Paul Polman (Unilever), Feike Sijbesma (dsm), Eelco Blok (kpn), Bert Meerstadt (ns), Jos Nijhuis (Schiphol Group), Bart Schmeink (gvb), Rob Shuter (Vodafone), Roger Dassen (Deloitte), Ewoud Goudswaard (asn Bank), Jan Hommen (ing Group), Piet Moerland (Rabobank), Barbara Baarsma (seo Economisch Onderzoek), Hans Clevers (knaw), Ton Heerts (fnv), Guido Heezen (Effectory), Bernard Wientjes (vno-ncw), Wessel Berkman (The Brown Paper Company), Albert de Booij (Speakers Academy), Boudewijn Poelmann (Goede Doelen Loterijen nv), Michael van Praag (knvb) en Mickey Huibregtsen.

Specificaties

ISBN13:9789035141025
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:192
Druk:2
Verschijningsdatum:2-9-2013
Hoofdrubriek:Management

Over Mickey Huibregtsen

Mickey Huibregtsen werd op 26 januari 1940 geboren in Rotterdam en bezit de Nederlandse nationaliteit. Hij was Chairman van McKinsey & Company Nederland en senior partner van de wereldwijde organisatie. Sinds zijn terugtreden als firmant in 1999 is hij als lid van de adviesraad aan McKinsey verbonden. Mickey studeerde in Leiden en Delft, waar hij de ingenieurstitel verwierf in de theoretische en technische mechanica. Aansluitend op zijn studie vervulde Mickey zijn dienstplicht bij de Koninklijke Nederlandse Marine, alwaar hij als reserveofficier verantwoordelijk was voor het structurele ontwerp van een nieuw type onderzeeboot. Voordat hij in 1970 bij McKinsey & Company in dienst trad, werkte hij enkele jaren voor VMF-Stork waar hij diverse posities bekleedde, waaronder als laatste die van General Manager van de sector Gasturbines. In zijn actieve periode bij McKinsey & Company werkte Mickey voor vele grote Nederlandse en Belgische organisaties, zowel in de private- als de overheidssector. Zo werkte hij in Nederland onder andere voor de ministeries van Buitenlandse Zaken, Defensie, Economische Zaken, Financiën, Justitie, Landbouw, Onderwijs, Verkeer- en Waterstaat en Volksgezondheid. Zijn werk behelsde het volledige spectrum van strategie, operaties en organisatie. Na een aaneensluitende periode van ruim 16 jaar trad hij in juli 1997 uit het Shareholders Committee, McKinsey’s hoogste bestuurlijke orgaan, vanwege het bereiken van de statutaire leeftijdsgrens. Daarnaast was hij onder andere jarenlang voorzitter van het Directors Committee, het orgaan dat alle senior firmanten wereldwijd beoordeelt en honoreert. Mickey’s extra curriculaire activiteiten zijn talrijk en divers. Zo was hij jarenlang Board member van INSEAD, de internationale business school in Fontainebleau, initiatiefnemer tot en voorzitter van Stichting de Avond van Wetenschap & Maatschappij en voorzitter van de Raad van advies en van de Jury van New Venture (businessplan competitie) en voorzitter van de vereniging “De Publieke Zaak” en van de beweging MaatschapWij – www.maatschapwij.nu. Alleen de laatste twee functies bekleedt hij nu nog actief. Bij de Stichting De Avond van Wetenschap & Maatschappij is hij benoemd tot erevoorzitter. Ook verzorgde hij 6 jaar lang een wekelijks radioprogramma voor BNR-nieuwsradio onder de titel “Mickey Huibregtsen in gesprek met…”. En hij was van 1990 tot 1998 de eerste voorzitter van NOC*NSF na een geslaagde fusie van het Nederlands Olympisch Comité en de Nederlandse Sport Federatie.

Andere boeken door Mickey Huibregtsen

Inhoudsopgave

Woord vooraf

-Maatschappelijk actief ondernemen – Mickey Huibregtsen, De Publieke Zaak
-Citizen's Lecture summary – Dominic Barton, McKinsey & Company

Industrie
1. Twee races in één dilemma – Dick Benschop, Shell
2. Een goede buur – Dick Boer, Koninklijke Ahold N.V.
3. Goed boeren – Cees 't Hart, Friesland Campina
4. Maatschappelijk verantwoord ondernemen: het geheel is meer dan de som der delen – Frans van Houten, Philips
5. Op weg naar een flexibele en duurzame arbeidsmarkt die niemand uitsluit – Ben Noteboom, Randstad
6. We're all in this together. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de 21ste eeuw – Paul Polman, Unilever
7. We need to redesign our economy – Feike Sijbesma, Royal DSM

Vervoer en telecom
8. KPN brengt Nederland verder – Eelco Blok, KPN
9. Beweging in een publieke zaak – Bert Meerstadt, NS
10. De kracht van verbindingen – Jos Nijhuis, Schiphol Group
11. Transitie GVB: van uitvoerder naar ondernemer – Bart Schmeink, GVB
12. Alle vakken op één rapport – Rob Shuter, Vodafone

Financiën
13. De waarde van betrokkenheid – Roger Dassen, Deloitte
14. Balans in duurzaamheid – Ewoud Goudswaard, ASN Bank
15. De maatschappelijke rol van banken – Jan Hommen, ING Group
16. De Rabobankvisie op maatschappelijk verantwoord en actief ondernemen – Piet Moerland, Rabobank

Wetenschap en belangen
17. L'homme n'est rien d'autre que ce qu'il se fait – Barbara Baarsma, SEO Economisch Onderzoek
18. Benutting van wetenschap – Hans Clevers, KNAW
19. Met de folder en de polder voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen – Ton Heerts, FNV
20. Organisaties stimuleren om maatschappelijk bij te dragen vanuit hun corebusiness – Guido Heezen, Effectory
21. Maatschappelijk ondernemen als missie – Bernard Wientjes, VNO-NCW

Maatschappij
22. Betere samenleving door meer ondernemerschap – Wessel Berkman, The Brown Paper Company
23. De onderneming als centrum van de samenleving – Albert de Booij, Speakers Academy
24. Maatschappelijk actief ondernemen: nu nog speciaal, over een paar jaar normaal – Boudewijn Poelman, Goede Doelen Loterijen NV
25. De samenleving kan niet zonder voetbal, maar voetbal kan ook niet zonder de samenleving – Michael van Praag, KNVB

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Meer waarde