Sneller, hoger, sterker, beter - Kwaliteitsmanagement in de sport
Samenvatting
In de sport voltrekt zich al enkele jaren een geleidelijke cultuuromslag. Het sportbeleid van overheden en sportorganisaties is steeds minder gericht op stimulering van de vraag naar sport en steeds meer op kwaliteitsverbetering van het aanbod. De sport heeft zich in enkele decennia ontwikkeld van een seller's market naar een buyer's market, waarin de verwachtingen van de klant 'de dienst uitmaken'. Er is in groeiende mate sprake van een 'sportmarkt', waarop verschillende aanbieders naar de gunst van de sportklant dingen. Op die markt wordt de kwaliteit van het dienstenaanbod van doorslaggevend belang. Het is dan ook niet vreemd dat allerlei organisaties op sportgebied de afgelopen jaren initiatieven hebben genomen om de kwaliteit van het sportaanbod systematisch en beleidsmatig te verbeteren.
Ook de verwachtingen van andere partijen, zoals overheden, bedrijven en media, ten aanzien van sport veranderen. De overheden verwachten bijvoorbeeld dat sport een bijdrage kan leveren aan het verminderen of oplossen van bredere maatschappelijke problemen. Op dit front wordt eveneens steeds nadrukkelijker kwaliteit verlangd. Met alle ontluikende aandacht voor kwaliteitszorg en -management begeeft de sportwereld zich op een pad dat al door tal van andere sectoren wordt bewandeld.
In de sportwereld wordt niet meer alleen het olympische motto Citius Altius Fortius nagestreefd, maar ook een 'betere sport'. Wat wordt daaronder verstaan en hoe wordt dat gerealiseerd? Hoe kan de kwaliteit van sport worden omschreven en welke inspanningen doen de betrokkenen om die meetbaar te maken en te verbeteren? Dit boek geeft een analyse van het kwaliteitsbeleid in de sport, zoals dat zich heeft ontwikkeld tot de situatie in 2007. Het plaatst de initiatieven in het perspectief van de aanpak van kwaliteitsbeleid in andere sectoren en beoogt daarmee een oriëntatiemiddel te zijn voor iedereen die zich bezighoudt met kwaliteitsbevordering in de sport.
Specificaties
Inhoudsopgave
1. Het ontwakend kwaliteitsbewustzijn in de sport
1.1 Waarom heeft kwaliteitsbeleid in de sport zo'n opgang doorgemaakt?
1.2 Waarom lijkt een expliciet kwaliteitsbeleid van de overheid voor sport te ontbreken?
1.3 Waarom wordt kwaliteitsbeleid voor in de commerciële sport omarmd?
1.4 Waarom hebben sportverenigingen meer moeite met kwaliteitsbeleid?
1.5 Vraag- en doelstelling van het boek
1.6 Opbouw van het boek
2. Kwaliteit, kwaliteitsbeleid en kwaliteitsmanagement
2.1 Wat is kwaliteit?
2.2 Productgebaseerde benadering
2.3 Procesgebaseerde benadering
2.4 Gebruikersgebaseerde benadering
2.5 Totale kwaliteit of integrale kwaliteit
2.6 Problematisering van het klantgericht denken
2.7 Maatschappelijke kwaliteit
2.8 Kwaliteitsmanagement in non-profitorganisaties: maatwerk
2.9 Conclusies en werkdefinities
3. Systematische aandacht voor de kwaliteit van productie en dienstverlening
3.1 Hoofdstromingen in systematisch kwaliteitsmanagement en kwaliteitszorg
3.2 Kwaliteitsmanagementsystemen: systematische ontleding van productie en dienstverlening
3.3 Meten, normeren en verbeteren als kernprocessen van kwaliteitsmanagement
3.4 Beleidsinstrumenten voor kwaliteitsmanagement en -beleid
3.5 Auditing, certificering, keurmerken en accreditatie
3.6 Benchmarking en prestatiemeting
4. Kwaliteitsbeleid in verwante gebieden: zorg, recreatie en bewegingsonderwijs
4.1 Zorg
4.2 Recreatie
4.3 Bewegingsonderwijs
4.4 Conclusies
5. Kwaliteitsmanagement op maat voor de sport: condities en uitgangspunten
5.1 Kwaliteitsbeleid op maat: voortbouwen op kwaliteitsinspanningen in het verleden
5.2 Kwaliteitsbeleid op maat: inspelen op de eigenaardigheden van sport
6. Initiatieven voor kwaliteitsverbetering in de sportsector in Nederland
6.1 Een overzicht van initiatieven gerelateerd aan kerndimensies
6.2 Kwaliteitsinspanningen van verschillende actoren in de sport
7. Initiatieven voor kwaliteitsverbetering in de sportsector in België
7.1 Kwaliteitsbevordering als centraal thema in het actuele sportbeleid
7.2 De sportclubs als bouwstenen van de sport
7.3 IKGym als pionier
7.4 IKSport als eerste afgeleide
7.5 PASS: op weg naar meer professionele jeugdopleidingen
7.6 Dexia Foot PASS: scoren met jeugd
7.7 Bijkomende ondersteuning noodzakelijk
7.8 Een verdere responsabilisering van het beleid
8. Initiatieven voor kwaliteitsverbetering in de sport: een internationaal perspectief
8.1 Kaart van buitenlandse kwaliteitsinitiatieven naar dimensie en organisatietype
8.2 Duistland
8.3 Engeland
8.4 De ontwikkeling van een internationale topsportbenchmark
8.5 Terugblik
9. Tien jaar kwaliteitsmanagement in de sport: een balans opgemaakt
9.1 Doorbraak van kwaliteitsbewustzijn in de sportsector
9.2 Kwaliteitsmanagement op maat?
9.3 Botsende logica's: de pluriformiteit van waarden bij sport
9.4 Laat duizend bloemen bloeien?
9.5 Voorbij kwaliteit?
Voetnoten
Literatuur
Bijlage
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht