Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs

Handreiking voor het inrichten van een professionele, lerende school

Specificaties
Paperback, 102 blz. | Nederlands
Het Leren Organiseren | 5e druk, 2021
ISBN13: 9789082439724
Rubricering
Juridisch : Management
Het Leren Organiseren 5e druk, 2021 9789082439724
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

In het voortgezet onderwijs tref je vaak onvrede aan over het functioneren van docententeams. De samenwerking is te vrijblijvend, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn onduidelijk, het kost veel inefficiënte vergadertijd en het teamwerk draagt niet bij aan het werkplezier. In zijn proefschrift Teamgericht organiseren in het onderwijs. Sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier (2019) toont Ben van der Hilst aan dat deze manco’s te wijten zijn aan het hanteren van verkeerde uitgangspunten bij de teamvorming.

Het promotieonderzoek laat zien dat het werken in kleine onderwijsteams met uitgebreide bevoegdheden, geconcentreerd rond een specifieke groep leerlingen, de onderwijskwaliteit,
het innovatief vermogen van de school en het werkplezier van docenten aanmerkelijk verhoogt.

Maar hoe maak je kleine teams in een vmbo-havo-vwo school met al die verschillende vakken en docenten? Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs is een praktische vertaling van het proefschrift om onderwijsteams in te voeren in het voortgezet onderwijs. Het boek laat stap voor stap zien hoe een arbeidsorganisatie kan worden ingericht waar leraren met plezier, professionaliteit en zeggenschap hun kerntaak verrichten.

Ben van der Hilst publiceerde eerder Blauwdruk voor de emergente school dat ruim zijn weg heeft gevonden in het onderwijs. Dit boek kan als opvolger daarvan beschouwd worden.

Specificaties

ISBN13:9789082439724
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:102
Druk:5
Verschijningsdatum:1-2-2021
Hoofdrubriek:Management
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Blauwdruk voor de emergente school
Bert Thiel | 7 november 2016

Over Ben van der Hilst

Ben van der Hilst heeft een lange carrière als leraar, schoolleider, opleider, adviseur en onderzoeker in het onderwijs achter de rug. Hij is een expert op het gebied van de school als arbeidsorganisatie. Een tweede expertisegebied betreft de on¬derwijsorganisatie, de wijze waarop het onderwijsleerproces in de school wordt vormgegeven. Zowel bij de arbeidsor¬ganisatie als bij de onderwijsorganisatie richt zijn expertise zich op een meer leer¬linggerichte, inclusieve school, waarin de professionaliteit van de leraar ten volle gerespecteerd en benut wordt.

Andere boeken door Ben van der Hilst

Inhoudsopgave

Hoofdstuk een 6
Inleiding en leeswijzer
1.1 Waarom dit boek 7
1.2 Relatie met het proefschrift 9
1.3 Opzet van dit boek 9
1.4 Suggesties voor het gebruik van het boek 11
1.5 Begeleid of onbegeleid? 11

Hoofdstuk twee 12
Beschrijving en analyse van de huidige organisatiestructuur
2.1 Het tekenen van het organogram en een eerste analyse 13
2.2 Slordige organisatiestructuur door vier ambiguïteiten 20
2.3 Intermezzo: de ontwikkeling van de organisatiestructuur van scholen in de laatste decennia 23
2.4 Sturingszwakte: zwakke koppelingen in het organogram 29

Hoofdstuk drie 34
Waarom sterke teamvorming (rond leerlingen) zo belangrijk is

Hoofdstuk vier 42
Drie paradigmaveranderingen bij het invoeren van de teamgecentreerde arbeidsorganisatie
4.1 Van systeem centraal naar leerling centraal 43
4.2 Van individueel beroep naar werken vanuit een collectief 46
4.3 Van aansturen van individuen naar ondersteunen van teams 48

Hoofdstuk vijf 50
De kern van de teamgecentreerde arbeidsorganisatie: het onderwijsteam
5.1 Leerwegeenheden 53
5.2 Van leerwegeenheden naar onderwijsteams 57
5.3 Formeren van de teams 59
5.4 Expertteams en bevoegdheden 63
5.5 Sterkte processturing 65
5.6 60% regels 70
5.7 Het kernteam is de baas van de individuele docent 71

Hoofdstuk zes 72
De overige bouwstenen van de TAO
6.1 Twee pijlers: de leraar als professional en als teamspeler 73
6.2 De cruciale rol van de schoolleider 75
6.3 Expertteams 76
6.4 Het procesleidersoverleg 78
6.5 Het nieuwe organogram 79
6.6 Ondersteunende diensten en systemen 81
6.7 Congruentie in heel de organisatie 84
6.8 Visie op onderwijs én op de organisatie 85

Hoofdstuk zeven 86
Leidinggeven in en aan de TAO
7.1 De paradox van het sturen op 'zelfsturing' 87
7.2 Ontwerpen en onderhouden 88
7.3 Ondersteunen 89
7.4 Ondubbelzinnig handelen 89
7.5 Nabij, teamgericht leiderschap 90

Hoofdstuk acht 94
Implementatie van de teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TAO)
8.1 Een van bovenaf opgelegde verandering 95
8.2 De focus op het waarom 97
8.3 Een halve TAO bestaat niet 98
8.4 De MR 99
8.5 Onderzoek 99

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs