Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 77% korting

De organisatie-leercyclus

Specificaties
Gebonden, 243 blz. | Nederlands
Uitgeverij Nieuwezijds | 1e druk, 2002
ISBN13: 9789057121241
Rubricering
Juridisch : Management
Uitgeverij Nieuwezijds 1e druk, 2002 9789057121241
Dit product is niet leverbaar
VOORDEEL - 77% korting

Samenvatting

In het kennistijdperk draait alles om leren. Leren, niet de kennis zelf, is van groot belang voor het succes van organisaties. Voor de meeste problemen waarmee organisaties worden geconfronteerd bestaan geen bekende, pasklare antwoorden. Ieder probleem is een nieuw op zichzelf staand nieuw probleem, zeker omdat problemen zich doorgaans voordoen in een context van voortdurende verandering. Zelfs als we beschikken over antwoorden die eerder hebben gewerkt, is nog niet duidelijk dat ze ook in onze nieuwe situatie werken. Leren in organisaties is daarom gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

- Er zijn vele juiste antwoorden en vele manieren om hetzelfde doel te bereiken.
- Leren vindt plaats in de praktijk, op het werk en is het resultaat van welbewuste inspanning.
- Mensen die worstelen met een probleem waardoor ze beïnvloed worden, zijn in staat voor de oplossing ervan bruikbare kennis te ontwikkelen

Nancy Dixon geeft modellen en praktijkvoorbeelden aan de hand waarvan managers lerende organisaties kunnen bouwen.

Specificaties

ISBN13:9789057121241
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:243
Druk:1
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (3)

recensie
De organisatie-leercyclus
Paul Breman | 14 mei 2002
Ik geef een 6. Hoewel het boek een heldere uiteenzetting over organisatieleren met concrete voorbeelden uit de praktijk biedt, voegt het weinig toe aan de inzichten die al eerder door anderen (o.a. Senge, Handy, Argyris, Revans, Wierdsma) zijn verkondigd.
Lees verder
recensie
De organisatie-leercyclus
Willem Jan Stokhof | 10 mei 2002
Krijgt U net als ik inmiddels een allergieaanval bij het horen van de woorden: 'We willen een lerende organisatie zijn'? Te veel wordt met de mond beleden wat in de praktijk niet wordt gedaan, niet in de laatste plaats omdat veel managementtheorieën een relatie met de werkelijkheid missen.
Lees verder
recensie
De organisatie-leercyclus
Hogeboom | 10 mei 2002
Eind jaren '70 komen Argyris en Schon met hun baanbrekende werk 'organizational learning' en kunnen daarmee als grondleggers worden beschouwd van de theorie over lerende organisaties. In1990 volgt het bekende boek 'The fifth discipline' van Peter Senge. Kenmerkend aan deze overigens waardevolle theorieën en concepten is dat deze vooral beschrijvend en diagnosticerend van aard zijn.
Lees verder

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding
2. Een theoretisch kader voor individueel leren
3. leren in de wandelgangen
4. De organisatie-leercyclus
5. Een theoretisch kader voor organisatorisch leren
6. Een infrastructuur voor organisatorisch leren
7. Meting van organisatorisch leren
8. Managers voorbereiden op organisatorisch leren
9. Verantwoordelijkheden van leden van een lerende organisatie
10. Een cultuur definiëren die het leren ondersteunt.
11. Organisatorisch leren en verder

Appendix A. Definities van organisationeel leren
Appendix B. Woorden en begrippen
Overzicht van de figuren

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De organisatie-leercyclus