Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Resultaatgericht management in de publieke sector

Specificaties
Ingenaaid, 160 blz. | Nederlands
Lemma | 1e druk, 2004
ISBN13: 9789059313019
Rubricering
Juridisch : Management
Lemma 1e druk, 2004 9789059313019
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Overheidsorganisaties worden gedwongen om zich aan te passen aan de snel veranderende omgeving. Doordat de maatschappij steeds meer eist en de burgers steeds mondiger worden, is de overheid genoodzaakt om transparanter en efficiënter te gaan werken. Het afleggen van rekenschap aan de burgers en de maatschappij over het gevoerde beleid, de gerealiseerde maatschappelijke effecten en de daarvoor gemaakte kosten staat daarbij centraal. De overheid ontplooit hiertoe nieuwe initiatieven die gericht zijn op meer bedrijfsmatig en resultaatgericht werken. Hierdoor komt resultaatgericht management bij steeds meer overheidsorganisaties hoog op de agenda te staan.

Dit boek behandelt de belangrijkste vraagstukken en oplossingen die managers tegenkomen bij het vormgeven van resultaatgericht management binnen hun organisatie. De auteurs laten zien dat dit meer vereist dan een wijziging in de (aan)sturing van de organisatie. Resultaatgericht management vraagt om een toereikende manier van sturen en beheersen, een passende inrichting van de organisatie, een betrouwbare bestuurlijke informatieverzorging, ondersteund door de juiste inzet van mensen en ICT. Het boek geeft nuttige handvatten en richtlijnen voor elk van de hiervoor genoemde inrichtingsaspecten waarmee resultaatgericht management binnen overheidsorganisaties verder vormgegeven kan worden.

Dit boek is met name bedoeld voor managers binnen overheidsorganisaties die het concept van resultaatgericht managen binnen hun organisatie willen gaan vormgeven.

Specificaties

ISBN13:9789059313019
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:160
Uitgever:Lemma
Druk:1
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
Resultaatgericht management in de publieke sector
Remko van der Honing | 25 maart 2005
Overheidsorganisaties moeten zich aanpassen aan de snel veranderende omgeving. De maatschappij stelt hogere eisen en burgers worden mondiger. De rampen in Volendam en Enschede (en de nasleep ervan) en de moord op Fortuyn hebben geleid tot forse kritiek op de overheid en overheidsorganisaties. Een drietal adviseurs van CapGemini heeft een boek geschreven over resultaatgericht management, dat (volgens de achterflap) de belangrijkste vraagstukken en oplossingen hiervan behandelt.
Lees verder

Inhoudsopgave

Lijst met afkortingen

1 Een resultaatgerichte overheid
1.1 Inleiding
1.2 De maatschappij verandert
1.3 Resultaatgericht management: een containerbegrip?
1.4 Resultaatgericht management: visie en afbakening van het concept
1.5 Oude wijn in nieuwe zakken?

2 Sturen van beleid naar resultaat
2.1 Inleiding
2.2 De besturings- en beheersingscyclus
2.3 De formulering van beleidsdoelstellingen
2.4 Het meten van resultaat
2.5 De koppeling met middelen
2.6 Enkele succesfactoren voor resultaatgerichte sturing
2.7 Instrumenten voor resultaatgericht management
2.8 Ten slotte

3 De resultaatgerichte organisatie
3.1 Inleiding
3.2 Ontwikkelingen in de praktijk
3.3 Gevolgen voor publieke organisaties
3.4 Projectmatig werken
3.5 Concentratie van ondersteunende functies
3.6 Netwerkorganisaties
3.7 Ten slotte

4 Managementinformatie als kritieke succesfactor
4.1 Inleiding
4.2 Wat is bestuurlijke informatieverzorging?
4.3 De veranderingen rond de bestuurlijke informatieverzorging
4.4 Een professionele organisatie van de informatieverzorging
4.5 Een resultaatgerichte benadering van de bestuurlijke informatieverzorging
4.6 De invloed van ict-ontwikkelingen op de informatieverzorging
4.7 Ten slotte

5 Een beheersbare en intelligente inzet van ict
5.1 Inleiding
5.2 De uitdagingen voor de toekomstige inzet van ict binnen de informatievoorziening
5.3 Naar een gestuurde inzet van ict
5.4 Business en ict-alignment: architectuur als besturingsinstrument
5.5 ict-trends en oplossingsrichtingen
5.6 Ten slotte

6 Resultaatgericht management: krijgt de papieren tijger tanden?
6.1 Inleiding
6.2 Een nieuwe impuls
6.3 De gewenste veranderingen
6.4 Succesfactoren voor de implementatie van resultaatgericht management
6.5 Welke veranderaanpak leidt tot resultaat?
6.6 De toepassing van vragenlijsten binnen een ontwikkelaanpak
6.7 Ten slotte

7 Een blik op de toekomst
7.1 Ambities van de overheid
7.2 Valkuilen op het gebied van resultaatgericht management
7.3 Focus op uitvoering.
7.4 Focus op samenwerking
7.5 Focus op eenvoud
7.6 Een nieuwe koers voor de overheid

Literatuur
Register
Over de auteurs

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Resultaatgericht management in de publieke sector