Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Gedragsmanagement

Waarom mensen zich niet gedragen

Specificaties
Gebonden, 222 blz. | Nederlands
Inmerc | 0e druk, 1999
ISBN13: 9789066112162
Rubricering
Juridisch : Management
Inmerc 0e druk, 1999 9789066112162
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Dagelijks hebben wij te maken met gedrag van onszelf en gedrag van collega' s, werknemers, klanten, patiënten, leerlingen, verkeersdeelnemers, wetsovertreders, kinderen, ouders. Via ons gedrag slagen we erin doelen te realiseren of juist onze eigen glazen in te gooien. Gedrag van anderen kan ons leven gemakkelijker en aangenamer, of juist lastiger en onplezieriger maken. Het verklaren, voorspellen en beïnvloeden van gedrag is dan ook een alledaags spel waar wij ons allemaal graag mee bezig houden. Maar omdat gedrag complex, ondoorzichtig en veranderlijk is, nemen wij in de praktijk vaak onze toevlucht tot gissingen, wishful thinking en natte-vingerwerk. De kans dat we gedrag zo succesvol kunnen voorspellen en beïnvloeden maken we daarmee bijzonder klein.
Dit boek biedt u een compleet en handzaam model om gedrag op een systematische wijze te doorzien en te sturen. Aan de hand van tal van voorbeelden laat de auteur zien hoe gedrag bepaald wordt door drie factoren: Motivatie, Capaciteit en gelegenheid - het Triade-model. Toepassing van dit model maakt duidelijk hoe gedrag op succesvolle wijze beïnvloed kan worden. Het geeft ook aan hoe foutieve beslissingen kunnen worden vorkomen.
Gedragsmanagement volgens het Triade-model is toepasbaar in de meest uiteenlopende situaties, door beleidsambtenaren, (huis)artsen, marketeers, docenten, sportcoaches, bestuurders, reclamemakers, politiefunctionarissen, officieren van justitie, advocaten, personeelsmanagers, journalisten, politici, marktonderzoekers, consultants, voorlichters en vele anderen.

Specificaties

ISBN13:9789066112162
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:222
Uitgever:Inmerc
Druk:0
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
Gedragsmanagement
Rudy van Stratum | 4 februari 2001
Wie wil er nu geen compleet en handzaam model om gedrag van mensen, of je dat nu zelf bent of dat het iemand anders is, op systematische wijze te doorzien en te sturen? Ons gedrag bepaalt namelijk voor een flink deel hoe succesvol of plezierig we dit leven op aarde doorbrengen.
Lees verder

Over Theo Poiesz

Theo Poiesz is verbonden aan Tias, de businessschool van de universiteiten van Tilburg en Eindhoven. In zijn loopbaan heeft hij vier leerstoelen bekleed: Psychologie van de Reclame, Marketing/Consumentengedrag, Healthcare Management/Marketing en Economische Psychologie. De laatste stoel bekleedt hij sinds 1992. De zorg-leerstoel is gedurende tien jaar gefinancierd door ActiZ. Daarnaast is hij wetenschappelijk directeur van BrabantAdvies, een multidisciplinaire adviesraad voor de Provincie Brabant. Gedurende negen jaar was hij voorzitter van de Raad van Toezicht van een grote ggz-instelling. Theo heeft een grote belangstelling voor het koppelen van theorie en praktijk en voor overeenkomsten en verschillen tussen diverse sectoren, zowel binnen als buiten de zorg, en voor de verbinding tussen profit en non-profit. Hij schrijft (boeken en artikelen), doceert en adviseert over gedrag, gedragsverandering en strategische besluitvorming. Zijn motto is dat wetenschap tot doel heeft complexe zaken eenvoudig te maken, niet andersom.

Andere boeken door Theo Poiesz

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Menselijk gedrag
2. De verklaring van het gedrag
3. De anatomie van het gedrag
4. De inschatting van de Triade-factoren
5. Motivatie X Capaciteit X Gelegenheid
6. De beïnvloeding van gedrag
7. De kwaliteit van beinvloedingsmaatregelen
8. Communicatie (of niet). De Triade-check
9. Een nadere verantwoording

Literatuur
Trefwoordenregister

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Gedragsmanagement