Strategische sportmarketing
Samenvatting
De sportwereld is in de afgelopen dertig jaar ingrijpend veranderd. Was het vroeger voor zowel deelnemers als toeschouwers een plaatselijke zaterdagmiddagactiviteit, nu vindt sport elke avond op nationaal en internationaal niveau plaats en kan de sportliefhebber het live of via de media volgen. Sportliefhebbers tonen hun trouw aan de sport steeds vaker doormiddel van de producten die ze kopen, de literatuur die ze lezen en de programma's die ze bekijken. Vandaag de dag is sport een uit meerdere facetten bestaande multimediabranche met toenemende aantrekkingskracht op een groeiend aantal belanghebbenden. Wat ooit een duidelijk afgebakende, stabiele activiteit was, is nu een zeer complexe bedrijfstak in beweging. Dit is de omgeving waarbinnen de huidige generatie sportmarketeers zich moet bewegen.
'Strategische sportmarketing' is in eerste aanleg bestemd voor docenten en studenten sportmarketing. De vele voorbeelden en stappenplannen maken het echter tot een dermate praktische handleiding en theoretisch naslagwerk, dat deze uitgave ook voor belanghebbenden buiten het onderwijs van grote betekenis is. De theoretische achtergronden en schema's worden ondersteund en verhelderd door (inter)nationale praktijkvoorbeelden, sportvisies en uitgebreide casussen. Doordat sportmarketing in een context van algemene strategische besluitvorming geplaatst wordt, is dit boek onmisbaar voor eenieder die zich beroepshalve met sportmarketing bezighoudt.
Specificaties
Inhoudsopgave
Introductie door de auteurs
Over de auteurs
1. Een overzicht van sportmarketing
Fase 1 - Identificatie van marketingmogelijkheden
2. Het strategische Sportmarketing Planning Proces
3. De Sportconsument.
4. Marktonderzoek: segmentatie, doelgroepen en positionering
Fase 2 - Strategie bepalen
5. Het sportproduct
6. De prijsstrategieën
7. Sprotdistributie: de 'plaats' van de sportaccommodatie
8. Klanttevredenheid en kwaliteit van dienstverlening
9. De sportpromotiemix
10. Reclame
11. Sport en televisie
12. Sport en het Internet
13. Sponsoring aantrekken en implementeren
14. Effectiviteitsmeting van sponsoring
15. Public Relations
16. Promotie door licentieverlening
Fase 3 - Implementatie, evaluatie en aanpassing strategie
Bibliografie
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht