
Lees verder
Monique Juffermans heeft Communicatiewetenschap en Economie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam, op latere leeftijd aan de Rietveld Academie gaan studeren en is directeur van conceptbureau Dutchlabel in Amsterdam.
Meer over Monique Juffermans'Het ei van Columbus' is een boek en praktische methode die je helpt om zelf een grensverleggend innovatief concept te kunnen ontwikkelen. Je krijgt tips aangereikt hoe je out of the box en disruptief kunt leren denken.
Ons brein is namelijk gewend om vaste patronen te volgen. Als je het niet provoceert en traint, kom je niet tot een 'ander' inzicht. 95% van de mensen is linksbreinig (analytisch denkend) en 5% is rechtsbreinig (creatief denkend). Als je je hersenen in balans brengt, kom je tot ideeën van toegevoegde waarde. Denk aan een voetbal voor kinderen in ontwikkelingslanden die geen elektriciteit hebben en de bal tijdens het voetballen oplaadt, zodat de kinderen 's avonds een lamp in de bal kunnen steken en hun huiswerk kunnen maken in het donker.
Één van de meest gewaardeerde managementstrategen ter wereld, Michael Porter geeft aan dat toekomstige bedrijven alleen nog maar winst zullen maken als ze hun groei koppelen aan het oplossen van een maatschappelijk of wereldprobleem. Bedrijven van de toekomst brengen vernieuwing, zijn in staat hun DNA te koppelen aan latente behoeften van doelgroepen, lossen een relevant maatschappelijk probleem op en zijn daarom van grote betekenis voor de samenleving.
Voor de totstandkoming van dit boek zijn interviews gehouden met 12 vooraanstaande conceptdenkers over hun werkwijze. Het is niet zo moeilijk om te innoveren. Je hoeft alleen maar te beginnen. Dit boek helpt je op weg.
Geïnterviewde conceptdenkers:
- Daan Roosegaarde, kunstenaar en innovator
- Edward de Bono, bedenker van de term lateraal denken, schreef 79 boeken over "creatief denken"
- Erwin Olaf, internationaal conceptuele fotograaf
- Erik Kessels, één van de bekendste conceptdenkers in reclameconcepten
- Wim Michels, oprichter Hallo Academie, traint in concept- en strategie-ontwikkeling
- Piet Hein Eek, meubelontwerper
- Rob Wagemans, concrete multidisciplinair architectenbureau
- Jan Jansen, één van Nederlands bekendste conceptuele schoenenontwerpers
- Lidewij Edelkoort, trendforecaster
- Joep van Lieshout, vrij kunstenaar
- Frank Tjepkema, ontwerper
- Goos Geursen, strateeg en schrijver van 5 boeken over conceptdenken
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books