


Marcel Vilain is directeur en mede-eigenaar van Blue Bricks en helpt opdrachtgevers doelen te realiseren. Als IPMA A-gecertificeerd projectdirecteur en voormalig voorzitter van IPMA NL (2019-2023) heeft hij tientallen projecten geleid. Hij specialiseert zich in verbindend leiderschap en effectieve samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, wat hem inspireerde tot dit boek.
Meer over de auteursDe kunst van goed opdrachtgeverschap
Handboek voor opdrachtgevers van projecten en programma's
Samenvatting
Wat maakt een opdrachtgever effectief? Hoe voorkom je de meest voorkomende valkuilen in opdrachtgeverschap? En welke aandachtspunten zijn cruciaal voor een succesvolle samenwerking?
Dit boek is dé gids voor opdrachtgevers die echt impact willen hebben. In drie overzichtelijke delen krijg je praktische inzichten, handvatten en direct toepasbare technieken om jouw rol als opdrachtgever optimaal te vervullen.
Het eerste deel behandelt de kern van goed opdrachtgeverschap en legt de essentiële basisprincipes uit die elke opdrachtgever zou moeten kennen. Wat bepaalt het succes van een project? Wat zijn de zes grootste valkuilen? Welke sleutels leiden tot een duurzame en effectieve samenwerking? En hoe zorg je voor het expliciteren van de samenwerking met je opdrachtnemer. Hierbij wordt het opdrachtgeverschapconvenant als praktisch hulpmiddel aangereikt.
In het tweede deel worden de elf cruciale aandachtsgebieden voor goed opdrachtgeverschap besproken. Met concrete cases, reflectievragen en praktische stappen krijg je handvatten om direct verbeteringen door te voeren in jouw organisatie.
Het derde deel biedt achtergrondinformatie over bewezen methoden en strategieën om de besproken aandachtsgebieden effectief toe te passen. Daarnaast bieden inspirerende interviews met ervaren opdrachtgevers waardevolle lessen uit de praktijk.
Of je nu een doorgewinterde opdrachtgever bent of net begint, dit boek geeft je de kennis en vaardigheden om projecten en programma’s naar een hoger niveau te tillen. Maak van goed opdrachtgeverschap jouw kracht en vergroot je kans op succes!
Trefwoorden
opdrachtgeverschap projectmanagement samenwerken leiderschap projecten management organisatie verandermanagement programmamanagement doelrealisatie draagvlak strategie stakeholdermanagement leidinggeven succesfactoren communicatie organisatieverandering scope organisatiekunde requirements verantwoordelijkheden procesmanagement planning besluitvorming kwaliteitsmanagement implementatie governance competenties commitment businesscase
Trefwoorden
Specificaties
Over Henny Portman
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel 01: De kern van goed opdrachtgeverschap
1. Introductie
2. Waarom een boek over opdrachtgeverschap?
3. Wanneer is een project succesvol?
4. Wetmatigheden in projecten
5. Wat verstaan we onder opdrachtgeverschap?
6. Project of programma?
7. Oplossingsgericht of doelgericht opdrachtgeverschap: that’s the question?
8. De elf aandachtgebieden van goed opdrachtgeverschap
9. Succesvolle samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer;
10. De kunst van goed opdrachtgeverschap
Deel 02: De elf aandachtgebieden
11. Og-on-samenwerking
12. Doelen & waardecreatie
13. Commitment & draagvlak
14. Context van de verandering
15. Scope & prioritering
16. Zakelijke verantwoording
17. Requirements
18. Kwaliteitstoetsing
19. Oplossing
20. Doen!
21. Communicatie
Deel 03: Modellen en technieken
22. Uitgewerkte technieken
23. Het 70:20:10-leermodel
24. Adkar
25. Businesscase ontwikkelen
26. Businesscasescenario’s
27. Context mapping
28. Delegation poker
29. Design sprint
30. Design thinking
31. Doel-middelenboom
32. Gantt-diagrammen, cpm, pert, evm, ccpm en monte carlo-analyse
33. Global reporting initiative (gri) standards
34. Ishikawa-diagram
35. Kaizen
36. Leidinggeven zonder bevelen
37. Medewerker-commitment
38. Minto-piramide
39. Moscow
40. Okr’s (objectives en key results)
41. Opdrachtgeverpersona’s
42. Persona’s
43. Pestle-analyse
44. Productdecompositieschema
45. Projectcanvas
46. Projectsabotage
47. Projectwezens in je projectportfolio
48. Rapid prototyping
49. Requirements traceability matrix
50. Rolling wave planning, kanban-borden, timeboxing en roadmapping
51. Scope management
52. Scrum
53. Sustainable development goals (sdg’s)
54. Situationeel leiderschap
55. Storymapping
56. Swot-analyse
57. Waardepropositiecanvas
58. Weighted shortest job first (wsjf)
Interviews:
A. Peter Slager (CZ)
B. Marleen Hermans (TU Delft)
C. Arno van Dongen (Belastingdienst)
D. Nizanne Kruithof (Ministerie OCW)
E. Pieter van Noord (Koninklijke Marine)
F. Milla van Kempen (AWVN)
G. Michiel Koster (Gemeente Alkmaar)
H. Brigitte Arts (Univé)
I. Jan Melsen (Belastingdienst)
Nawoord
Dankwoord
Begrippen
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht