Lees verder
Succesvol Digitaal Transformeren
Een survival guide voor managers en bestuurders
Samenvatting
Dit boek is, zoals de ondertitel aangeeft, in eerste instantie bedoeld voor bestuurders en managers. Maar het is eigenlijk onmisbaar voor iedereen die met digitale transformatie te maken heeft. Het biedt een waardevolle reflectie op in de dagelijkse praktijk ontwikkelde kennis en opgebouwde ervaring, toegespitst op de aanpak van hedendaagse digitale business-uitdagingen. Geschreven in begrijpelijke taal en vanuit een krachtige, logische opbouw. De auteur geeft heldere uitleg over de onderwerpen die er toe doen, zoals de noodzaak voor digitaal transformeren, de samenhang met de business-strategie en de essentiële verschillen in uitgangsposities tussen organisaties.
Wat nu te doen wordt concreet en praktisch uitvoerbaar gemaakt aan de hand van een fasemodel en door vijf noodzakelijke digitale doorbraken te benoemen en uit te werken tot heldere doelen, die als onderdeel van de beoogde digitale strategie in de verandercyclus zouden moeten worden opgenomen.
Het gepresenteerde fasemodel bevat drie fasen - van productfocus in de eerste fase naar klantoriëntatie in de tweede fase, gevolgd door een derde fase waarin de klant centraal staat. Het boek beschrijft wat er nodig is om deze stappen te zetten - de opgenomen checklist geeft organisaties richting. Dat helpt bij het opstellen van een strategie en het komen tot een goede routekaart voor organisaties om te transformeren.
'Het boek ‘Succesvol Digitaal Transformeren’ leest als een trein. Knap hoe in amper 100 pagina’s de essentie van het vakgebied digitale transformatie is gevat. Maar het thema is ook nog eens heel praktisch gemaakt, de onderliggende vakgebieden (zoals datamanagement, enterprise architectuur, changemanagement) zijn aan elkaar geknoopt én begrijpelijk uitgelegd. Ik denk dat het boek in een grote behoefte voorziet, omdat veel boeken en artikelen over dit thema ofwel vol zitten met niet verder beschreven buzzwords, of vervallen in academisch jargon dat voor de gemiddelde lezer onbegrijpelijk is. Dit boek zit mooi tussen academische wereld en praktijk, zonder in compromissen te vervallen' - Frank Harmsen, bijzonder hoogleraar Digital Transformation, Maastricht University
'Met plezier heb ik Marc Beijen’s “survival guide” voor digitaal transformeren gelezen. Voor mij las het als een digitaal kookboek! Het is niet makkelijk om een goed gerecht te maken uit een enorme verscheidenheid aan ingrediënten. Een goede kok moet niet alleen de smaken en de bereiding van de ingrediënten kennen. Maar ook snappen welke samengaan. En welke juist niet. Daarnaast kent een goede kok de benodigde bereidingstijd en begrijpt dus dat hij soms aan het dessert moet werken terwijl hij ook met het voorgerecht bezig is. Marc is erin geslaagd te helpen met deze complexiteit. Alle ingrediënten staan erin. Van Techniek & Data tot Business Model & Organisatie. Inclusief de drie verschillende fases waarin (meestal tegelijkertijd) gewerkt moet worden. Dit boek staat daarmee garant voor veel inspiratie en kookplezier in de digitale keuken; zowel voor de (eindverantwoordelijke) kok zelf als voor de bezoeker die een heerlijk driegangenmenu verwacht (de bestuurder)' - Sjoerd Blüm, CIO Schiphol
'Marc Beijen neemt met dit nieuwste boek een grote stap door de noodzaak tot digitale transformatie als dwingend leidend thema te nemen. Een trigger die vooral van buiten de organisatie komt, niet zozeer vanuit eigen behoeften of mogelijkheden. Alignment is dood! Het is alle hens-aan-dek: ervoor ‘vluchten kan niet meer!’ (Jenny Arean en Frans Halsema). Maar ja… hoe dan? De meestentijds weerbarstige uitgangssituatie (organisatie, vaardigheden, legacy-systemen, enz.) die een transformatie belemmeren, neemt Marc in zijn aanpak mee. De eigen digitale strategie wordt omgezet in een bestuurbare integrale transformatiekalender. Deze overlevingsgids gun ik iedere manager die een dergelijke transformatie tot een goed einde moet brengen. Ik gun dit ook de toezichthouders bij deze steeds sneller veranderende organisaties.' - Eric Sluis, tot 2010 CIO van Achmea Verzekeringen, vervult thans een aantal commissariaten bij financiële instellingen
'Er wordt veel geschreven over digitale transformatie. Slechts weinig bedrijven slagen in het transformeren van het bedrijfsmodel op basis van digitale technologie. Met dit boek is Marc Beijen er in geslaagd digitale transformatie tot de essentie terug te brengen. Marc beschrijft op een heldere en begrijpelijke manier de digitale doorbraken. Het is daarmee een naslagwerk, leidraad en inspiratiebron tegelijk voor iedereen die leiding geeft aan een organisatie of verantwoordelijk is voor digitalisering of ICT.' - Erik Hietkamp, CIO / Directeur IT DAS Rechtsbijstand
'Na lezing van dit boek weet je wat je te doen staat om jouw organisatie digitaal te transformeren. Het leest vlot weg en de actieve schrijfstijl maakt dat je in korte tijd de te nemen stappen van dit complexe onderwerp goed voor je ziet.' - Gert van der Kooij, Chief Digital Officer, Hoogheemraadschap van Rijnland
'Marc Beijen geeft blijk van grote deskundigheid en ervaring. Op heldere en overzichtelijke wijze wordt de samenhang weergegeven tussen nieuwste inzichten op de gebieden digitale strategieën, businessmodellen en -processen, emerging IT trends en veranderkundige aspecten. De praktijkvoorbeelden helpen bestuurders en managers de vertaalslag naar hun organisatie te maken.' - Albert de Bree, IT Directeur, Rotterdam School of Management, Erasmus University
'Een mooie compilatie die inzichtelijk is verwoord. Vanuit de praktijk geschreven, waarvan ik voor een stuk deelgenoot mocht zijn.' - Peter van Wijk, Change & Program Director, Aegon Nederland
'Het is een mooi boek dat makkelijk wegleest. Het bevat uiterst nuttige adviezen en handreikingen voor eenieder die werkt aan de digitale transformatie van de eigen organisatie of daarmee wil starten. Digitale transformatie is een brede opgave die raakt aan zowel people, proces als technology - in die volgorde. Het boek beschrijft dit treffend, evenals de opgaven en verandergebieden die hierbij een rol spelen en het belang van een weldoordachte transformatievisie en strategie. Het realiseren van die visie en strategie blijft, juist ook vanwege het vaak ingrijpende karakter van de verandering, uiteindelijk voor iedere organisatie de grote opgave. Digitaal transformeren blijkt dan in de praktijk vaak een hobbelige weg, met onverwachte bochten, noodzakelijke versnellingen, mooie vergezichten en naast successen ook de nodige teleurstellingen. Juist dan is het van belang een heldere, weldoordachte koers te hebben. Dit boek levert hiervoor een aantal heel waardevolle ingrediënten.' - Arnoud van Petersen, CIO Cyber Security Center
'De samenhang van complexe digitale veranderingen is in dit boek hanteerbaar gemaakt voor strategievorming én executie. Begrijpelijk en noodzakelijk voor iedere bestuurder.' - Rob Heerkens, voorzitter Pensioenfonds MN
'Ik vind het heel herkenbaar, het boek geeft een goed overzicht van de actuele vraagstukken met concrete suggesties voor een succesvolle digitale transformatie. Je kan er zo mee aan de slag in de praktijk.' - Henriette Setz, Directeur Operations - Essent
'Het boek is een soort ”Zwitsers zakmes” waarin relevante digitale ontwikkelingen geschetst worden en vervolgens praktische modellen, aanpakken en tips aangereikt worden hoe hier in jouw organisatie mee om te gaan.' - Arie van Burgel, CEO Univé Zuid-Nederland
'Mooi geschreven, helder en gestructureerd verhaal over complexe materie dat zich in de praktijk heeft bewezen! Ik herken veel uitdagingen en zie dat het nodig is om de veranderopgave te structureren; het boek geeft mooie en eigentijdse handvatten voor een strategische aanpak. Daarnaast zit er voldoende diepgang in als input voor bijvoorbeeld strategische personeelsplanning van organisaties.' - Wim van der Meer, Chief Digital Officer, Waterschap Vallei en Veluwe
'Digitale transformatie is niet meer weg te denken. Zowel in de wijze waarop we werken als hoe we de wereld in deze uitdagende tijd vormgeven. Maar om deze potentie te realiseren, is een andere kijk op je organisatie nodig. Dit boek maakt deze complexe opgave tastbaar, met concrete methodieken en oplossingen om stappen te maken. Daarmee is het een goede basis voor iedere organisatie die door deze transformatie gaat.' - Erik Oostwegel, CEO Royal HaskoningDHV
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Inhoudsopgave
VOORWOORD DOOR MARCO KEIM IX
AANBEVELINGEN XI
1 DIGITALE REVOLUTIE IN DE 21E EEUW 1
1.1 Uitdagingen van organisaties 1
1.2 Opdracht voor managers en bestuurders 2
1.3 Drijfveren voor verandering 5
2 DIGITALE TRANSFORMATIE IN PERSPECTIEF 9
2.1 Fasemodel voor digitale transformatie 9
2.2 Niet één maar twee digitale transformaties? 11
2.3 Vijf digitale doorbraken 16
3 DIGITALE STRATEGIE ALS VERTREKPUNT 19
3.1 Elementen van een digitale strategie 19
3.2 Raamwerk voor businesstransformatie 23
3.3 Digitale doorbraken geprojecteerd op het raamwerk 28
4 DIGITALE DOORBRAAK 1: DATAGEDREVEN WERKEN 31
4.1 Waarom is datagedreven werken zo belangrijk? 31
4.2 Problemen en uitdagingen met datagedreven werken 33
4.3 Hoe ziet een datagedreven organisatie eruit? 34
4.4 Hoe word je een datagedreven organisatie? 37
5 DIGITALE DOORBRAAK 2: SLIMME, DIGITALE PROCESSEN 41
5.1 Waarom zijn slimme, digitale processen zo belangrijk? 41
5.2 Problemen en uitdagingen met slimme, digitale processen 42
5.3 Wat is er nodig voor slimme, digitale processen? 44
5.4 Hoe word je een digitale, procesgerichte organisatie? 51
6 DIGITALE DOORBRAAK 3: BRILJANTE CUSTOMER EXPERIENCE 55
6.1 Waarom is een briljante Customer Experience zo belangrijk? 55
6.2 Problemen en uitdagingen met Customer Experience 56
6.3 Wat heb je nodig om een briljante Customer Experience te bereiken? 58
6.4 Hoe ontwikkel je een briljante Customer Experience? 63
7 DIGITALE DOORBRAAK 4: WENDBARE ORGANISATIE 67
7.1 Waarom is een wendbare organisatie zo belangrijk? 67
7.2 Problemen en uitdagingen in IT-processen en besturing 69
7.3 Wat heb je nodig om een wendbare organisatie te worden? 71
7.4 Hoe wordt jouw organisatie een wendbare organisatie? 73
8 DIGITALE DOORBRAAK 5: DIGITALE BUSINESSMODELLEN 77
8.1 Waarom zijn digitale businessmodellen zo belangrijk? 77
8.2 Problemen en uitdagingen met digitale businessmodellen 81
8.3 Wat heb je nodig om een digitaal businessmodel op te zetten? 84
8.4 Hoe ontwikkel je een digitaal businessmodel? 86
9 SUCCESVOL VAN DIGITALE STRATEGIE NAAR EXECUTIE 89
9.1 Digitale strategie als onderdeel van de verandercyclus 89
9.2 Prioriteiten stellen: een eerste schifting 92
9.3 Acht kernprincipes voor succesvolle verandering 94
9.4 Tenslotte: en nu? 97
LITERATUURLIJST 101
NAWOORD 105
OVER DE AUTEUR 107
INDEX 109
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht