

Parviz Samim is geboren en opgegroeid in Afghanistan. In 1997 is hij samen met zijn ouders als politieke vluchteling naar Nederland gekomen.
Meer over Parviz SamimConsument & recht in de praktijk
Cases, leerstukken en wetteksten
Samenvatting
Consument & recht in de praktijk is geschreven met het doel studenten in het hoger onderwijs, vooral in het hbo, kennis te laten maken met de wereld van het consumentenrecht. Allerlei voor de consument belangrijke onderwerpen, waar veel consumenten dagelijks mee te maken hebben, komen in dit boek aan de orde. Te denken valt bijvoorbeeld aan: koop op afstand, verkoop buiten de verkoopruimte, non-conformiteit, opzeggen van abonnementen, algemene voorwaarden en oneerlijke handelspraktijken.
Studenten vragen vaak om een duidelijk en goed leesbaar boek, in toegankelijke taal en met heldere voorbeelden. Dit stelt de studenten immers in staat zich met de inhoud van het recht bezig te houden. Zodoende kunnen zij de wettelijke bepalingen en de essentie van de rechterlijke uitspraken beter begrijpen. Om die reden is dit boek aan studenten voorgelegd die met het consumentenrecht bezig zijn. De studenten hebben het boek van commentaar voorzien en hun wensen kenbaar gemaakt. Dit boek komt aan die wensen tegemoet met inachtneming van het hbo-niveau. Vele voorbeelden, casussen en schema’s maken het consumentenrecht overzichtelijk en laten duidelijk zien wat de rechten en plichten van de consument en de handelaar in een bepaalde situatie zijn.
Specificaties
Inhoudsopgave
1.1 Consumentenrecht: het belang 13
1.2 Consumentenrecht: koop overeenkomst 15
1.2.1 Koop overeenkomst: totstandkoming 16
1.2.2 Koop overeenkomst: vormvrij 18
1.3 Consumentenrecht: definitie consumentenkoop 19
1.3.1 Consumentenkoop: gemengde overeenkomsten 26
1.3.2 Consumentenkoop: vermogensrechten 28
1.3.3 Consumentenkoop: uitzonderingen 30
1.3.4 Consumentenkoop: afwijking van de regels 31
1.4 Consumentenrecht: bronnen 37
1.4.1 Bron: Europees recht 38
1.4.2 Bron: Burgerlijk Wetboek 40
1.4.3 Bron: jurisprudentie 41
2 De hoofdverplichtingen van de verkoper: verplichting 1 (eigendoms overdracht) 43
3 De hoofdverplichtingen van de verkoper: verplichting 2 (af levering) 47
3.1 Aflevering: de tweede hoofdverplichting 48
3.2 Tenietgaan of achteruitgang 49
3.2.1 Tenietgaan of achteruitgang: algemene regel 50
3.2.2 Tenietgaan of achteruitgang: consumentenkoop 51
3.2.3 Tenietgaan of achteruitgang: koper kiest zelf een vervoerder 60
3.2.4 Tenietgaan of achteruitgang: koper haalt de zaak zelf op 62
3.3 Ongevraagde toezending 65
3.3.1 Ongevraagde toezending: wel of niet betalen? 67
3.3.2 Ongevraagde toezending: uitzondering 73
3.3.3 Ongevraagde toezending: oplossing voor mevrouw Hamer 75
4 De hoofdverplichtingen van de verkoper: verplichting 3 (conformiteit) 77
4.1 Conformiteit: de zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden 82
4.1.1 De zaak mist eigenschappen die de consument mocht verwachten 84
4.1.2 De aard van de zaak 86
4.1.3 Mededelingen van de verkoper ten aanzien van de eigenschappen van de zaak 86
4.1.4 De zaak mist eigenschappen die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn 92
4.1.5 De zaak mist eigenschappen voor bijzonder gebruik 95
4.2 Conformiteit: mededelingsplicht verkoper versus onderzoeksplicht koper 98
4.3 Conformiteit: andere zaak, andere soort, getal, maat of gewicht 99
4.4 Conformiteit: getoond model 102
4.5 Conformiteit: consumentenkoop 104
4.5.1 Conformiteit: het subjectieve conformiteitsvereiste 105
4.5.2 Conformiteit: de objectieve non-conformiteit 110
4.5.3 Conformiteit: bewijslast 113
4.5.4 Conformiteit: de rechten van de koper 121
4.6 Conformiteit: klachtplicht consument 122
4.7 Conformiteit: recht op aflevering van het ontbrekende, herstel en vervanging 125
4.7.1 Koper kan aflevering van het ontbrekende eisen 126
4.7.2 Koper kan herstel van de zaak eisen 128
4.7.3 Herstel door derde 131
4.7.4 Herstel is onmogelijk of kan van de verkoper niet gevergd worden 133
4.7.5 Koper kan vervanging eisen 136
4.7.6 Vervanging door een nieuw product 137
4.7.7 Grenzen van verplichting tot herstel of vervanging van de zaak bij een consumentenkoop 140
4.7.8 Kosten van herstel of vervanging van de zaak 141
4.7.9 Redelijke termijn en zonder ernstige overlast 144
4.8 Conformiteit: ontbinding 150
4.8.1 Gevolg van ontbinding 152
4.8.2 Voorwaarde ontbinding 154
4.8.3 Uitzondering ontbindingsrecht 158
4.9 Conformiteit: commerciële garantie 163
4.10 Conformiteit: de weg naar de rechter 165
4.10.1 De weg naar de rechter: start van de procedure 165
4.10.2 De weg naar de rechter: ambtshalve toetsing 166
4.10.3 De weg naar de rechter: eindvonnis/tussenvonnis 166
5 Schadevergoeding 169
5.1 Inleiding 169
5.2 Schadevergoeding: soorten schade 171
5.3 Schadevergoeding: wie is aansprakelijk? 173
5.4 Schadevergoeding: verkoper aansprakelijk 173
5.5 Schadevergoeding: wie is de producent? 180
5.6 Schadevergoeding: producent aansprakelijk 181
5.7 Schadevergoeding: producent en verkoper aansprakelijk 185
5.8 Alleen verkoper aansprakelijk 187
6 Verplichtingen van de koper 191
6.1 Inleiding 191
6.2 Verplichting van de koper: betalen van de koopprijs 192
6.3 Verplichting van de koper: vooruitbetaling 193
7 Verjaring 199
7.1 Inleiding 199
7.2 Verjaring: consumentenkoop 200
7.3 Verjaring: stuiting 202
8 Overeenkomst op afstand (en overeenkomst buiten de verkoopruimte) 207
8.1 Inleiding 207
8.2 Overeenkomst op afstand: definitie 209
8.3 Overeenkomst op afstand: dwingend recht 214
8.4 Overeenkomst op afstand: informatieplicht handelaar 215
8.4.1 Informatieplicht handelaar: de rechter toetst ambtshalve 216
8.4.2 Informatieplicht handelaar: belang van de informatie 217
8.4.3 Informatieplicht handelaar: eenzijdige wijziging is niet mogelijk 218
8.4.4 Informatieplicht handelaar: de wijze waarop 219
8.5 Overeenkomst op afstand: ontbindingsrecht (herroepingsrecht/bedenktijd) 226
8.5.1 Ontbindingsrecht: winkel uitgezonderd 226
8.5.2 Ontbindingsrecht: overeenkomst op afstand 228
8.5.3 Ontbindingsrecht: begin van de ontbindingstermijn 231
8.5.4 Ontbindingsrecht: reden ontbinding 237
8.5.5 Ontbindingsrecht: verlenging van de ontbindingstermijn 241
8.5.6 Ontbindingsrecht: uitzonderingen op het ontbindingsrecht 245
8.6 Overeenkomst op afstand: retourneren van de zaak 259
8.7 Overeenkomst op afstand: terugbetaling van de koopprijs 261
8.8 Overeenkomst op afstand: bijkomende kosten 270
8.9 Overeenkomst op afstand: kosten terugzenden 272
8.10 Overeenkomst buiten de verkoopruimte 280
8.10.1 Inleiding 280
8.10.2 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: definitie 281
8.10.3 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: begrip verkoopruimte 282
8.10.4 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: belang 284
8.10.5 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: rechten consument 287
8.10.6 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: recht op informatie 287
8.10.7 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: Noor van Essen 288
8.10.8 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: recht op informatie 288
8.10.9 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: ontbindingsrecht 288
8.10.10 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: verlenging ontbindingstermijn 289
8.10.11 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: recht op bevestiging 290
8.10.12 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: uitzondering 290
8.10.13 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: geld terug 290
8.10.14 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: afhalen afgeleverde zaak 291
8.10.15 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: draagkrachtbeginsel 291
8.10.16 Overeenkomst buiten de verkoopruimte: minimaal € 50 292
9 Algemene voorwaarden 293
9.1 Algemene voorwaarden: betekenis 295
9.2 Algemene voorwaarden: gebruiker – wederpartij 295
9.3 Algemene voorwaarden: gebondenheid van de wederpartij 296
9.4 Redelijke mogelijkheid tot kennisneming 298
9.5 Onredelijk bezwarend 303
10 Oneerlijke handelspraktijken 315
10.1 Inleiding 316
10.2 Oneerlijke handelspraktijken: wetgeving 316
10.3 Oneerlijke handelspraktijken: definitie 317
10.4 Oneerlijke handelspraktijken: rechtsgevolg 319
10.5 Oneerlijke handelspraktijken: handhaving door ACM 321
10.6 Oneerlijke handelspraktijken: wanneer is een handelspraktijk oneerlijk? 323
10.6.1 Wat zijn oneerlijke handelspraktijken? 323
10.6.2 Causaal verband 324
10.6.3 De Nederlandse Reclame Code 339
11 De Geschillen commissie 347
11.1 Inleiding 347
11.2 De organisatie 348
11.2.1 Totstandkoming van klachtenloketten en geschillencommissies 349
11.2.2 Algemene voorwaarden 350
11.2.3 Erkenning 352
11.2.4 Oprichting 353
11.2.5 Samenstelling van geschillencommissies 353
11.2.6 Bevoegdheid van geschillencommissies 355
11.3 De procedure op hoofdlijnen 357
11.3.1 Indienen klacht 358
11.3.2 Verweer 361
11.3.3 Deskundige 363
11.3.4 Zitting 365
11.3.5 Rechtshulp 366
11.3.6 Uitspraak: beraadslaging en besluitvorming 367
11.3.7 Wraking 367
11.3.8 Spoedprocedure 368
11.3.9 Stopzetten procedure 369
11.3.10 Na de uitspraak 369
11.3.11 Interne klachtenregeling en uitsprakenregister 370
Trefwoordenregister 371
Jurisprudentieregister 375
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht