

Betsy van de Grift werkt als onafhankelijk auteur en adviseur voor kinderopvang en kleuteronderwijs. Zij is een zeer ervaren bestuurder en ondernemer in de jonge kind sector, met een pedagogische en bedrijfskundige achtergrond. Door haar reeks ‘kinderbreinboeken’ is zij een veelgevraagd spreker en directiecoach.
Meer over Betsy van de GriftPeuteren en Kleuteren
De breintheorie over het leren van het jonge kind; geactualiseerde heruitgave
Samenvatting
‘Op het schoolplein, bij de peuters, of binnen een IKC komen ze elkaar tegen, de kinderopvang en het primair onderwijs. En het is een wat gespannen ontmoeting: beide sectoren hebben in hun cultuur-historische achtergrond, wetenschap en theoretische tradities een eigen opvatting over wat spelen en leren bij jonge kinderen betekent. Maar ze delen ook wat. Een wereldwijde professionalisering. Maar professionalisering van de opvoeding en het onderwijs aan het jonge kind. Dat is een lonkend perspectief.
Peuteren en Kleuteren gaat in op die toenemende professionalisering, maar analyseert ook de verschillen in achtergrond tussen kinderopvang en onderwijs. Het biedt vervolgens eenn diepgaande neurowetenwetenschappelijke benadering van de bijzondere manier waarop jongen kinderen leren. Want het jonge kind leert anders dan het nòg iets jongere kind en ook weer anders dan het óudere kind. En het maakt niet uit hoe wij dat nou noemen, spelen of leren, het zijn autonome en krachtige leerwezens!
Thema’s: neurowetenschap, breinontwikkeling, zelfbewustzijn, zintuigen, patroonherkenning, autonoom leren, cognitief leren, intelligentie, spelen, redeneren, executieve functies, taal en rekenen. Peuteren en Kleuteren is een uniek, praktijk geïnspireerd en toegankelijk theorieboek voor de (aankomende) jonge kind professional. Het bevat een ‘in-1-oogopslag-model’ waarin de samenhang van de ontwikkelingsgebieden en breinfuncties bij kinderen tussen 2,5 en 6 jaar nzichtbaar wordt. Met uitgebreide wetenschappelijke en theoretische APA-referenties.
Trefwoorden
kinderbrein peuters kleuters brein onderwijs breinontwikkeling kinderopvang primair onderwijs leren neurowetenschap spel vroegschoolse educatie executieve functies ontwikkelingsfasen pedagogiek motoriek neuromythen taalontwikkeling sociaal-emotionele ontwikkeling cognitieve ontwikkeling zintuiglijke ontwikkeling impliciet leren ervarend leren geheugenontwikkeling patroonherkenning pedagogisch educatief aanbod opbrengstgericht werken rijke leeromgeving professionalisering gevoelige periodes
Trefwoorden
Specificaties
Thema classificatie
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht