,

Succesvol inkopen in de publieke sector

Alles wat je moet weten om een goede inkoper te worden

Specificaties
E-book, 176 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
Uitgeverij Haystack | 1e druk, 2025
ISBN13: 9789461265326
Rubricering
Hoofdrubriek : Management
Juridisch : Management
Uitgeverij Haystack Epub met watermerkbeveiliging 1e druk, 2025 9789461265326
Direct te downloaden

Samenvatting

Dit is meer dan een handboek dat beschrijft hoe je de inkoop binnen de publieke sector organiseert. Het beschrijft vooral hoe je de competenties ontwikkelt die je als inkoper nodig hebt om succesvol te zijn in een overheidsorganisatie.

Een goede inkoper is een enthousiaste en tactische netwerker die alle belanghebbenden binnen zijn ambtelijke en politieke organisatie te vriend houdt. Tegelijkertijd heeft hij het lef om hun wensen om te buigen in concrete en haalbare eisen. Een goede inkoper beschikt over de juiste skills om overeind te blijven in een dynamische omgeving.

Wil jij ook zo’n inkoper worden? Profiteer dan van alle adviezen en praktische cases in dit boek. Lees de ervaringen van mensen die weten hoe inkoop in de praktijk werkt, van de inkoper tot de wethouder.

Als lezer krijg je gratis toegang tot een online omgeving boordevol waardevolle checklists, stappenplannen, podcasts en video’s.

Yvette Berkel en Rachel Heeringa helpen als directeur en manager van Procurance mensen en organisaties met inkopen en aanbesteden in de publieke sector. Het is hun passie om te laten zien hoe aantrekkelijk het inkoopvak is.

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789461265326
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:176
Druk:1
Verschijningsdatum:11-10-2022
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
Succesvol inkopen in de publieke sector - Van harte aanbevolen
Peter Streefkerk | 2 december 2022
Inkopen in de publieke sector staat bij veel mensen buiten de publieke sector nu niet direct bekend als sexy, spannend en/of uitdagend. Integendeel, de kenmerken saai, juridisch en/of vervelend komen meer in de richting…
Lees verder

Over Yvette Berkel

Yvette is directeur en meewerkend voorvrouw bij Procurance. Ze zit zelf bewust volop in de opdrachten. Zo werkt ze aan én in de (inkoop)organisaties van haar klanten en kan ze actuele praktijkkennis effectief doorgeven aan jong en ouder talent, bijvoorbeeld als docent voor Nevi en Workademy. Daarnaast is Yvette coauteur van het succesvolle managementboek Onderhandelen voor vrouwen. Het is haar passie om te laten zien hoe aantrekkelijk het inkoopvak is.

Andere boeken door Yvette Berkel

Over Rachel Heeringa

Rachel is betrokken bij de verdere ontwikkeling van Procurance als werkgever en verantwoordelijk voor de praktijkschool Workademy. In beide rollen begeleidt zij inkoopprofessionals bij hun vakinhoudelijke en persoonlijke ontwikkeling.

Andere boeken door Rachel Heeringa

Inhoudsopgave

1. Inleiding 9
De aanleiding voor dit boek 10
De opbouw van het boek 12
Over de auteurs 13

2. Waarom het werken in de publieke sector zo leuk is, zeker als inkoper 15

3. Praktijkverhalen 23
a. Hoe een simpel onderhands traject kan ontploffen 24
b. Meehuilen met de wolven 33
c. Vaak gaat het goed 40

4. Het valt of staat dus met de inkoper 45
Wat zijn de vaardigheden? 47
Wat zijn de vaardigheden van de succesvolle inkoper in de praktijk? 48
De volgorde van de vaardigheden in dit boek 50

5. De basis op orde 53
5.1 Communicatieve vaardigheden 54
5.2 Adviesvaardigheden 59
5.3 Overtuigen 62
5.4 Inhoudsdeskundigheid 66
5.5 Organisatiesensitiviteit 72
5.6 Omgaan met politieke en bestuurlijke complexiteit 74

6. De diepte in: wat een inkoper succesvol maakt 81
6.1 Proactief handelen 82
6.2 Klantgericht handelen 94
6.3 Een positie innemen 95
6.4 Verbinden 100
6.5 Vereenvoudigen 114
6.6 Strategisch denken en handelen 118
6.7 Open houding 125

7. Anders kijken naar en handelen op de arbeidsmarkt 131
7.1 Inleiding 132
7.2 Huidige kijk op het werk van inkopers en de organisatie ervan 133
7.3 Anders kijken naar het werk door inkopers en de organisatie ervan 135
7.4 Nieuwe inkopers opleiden – scholing en begeleiding 137
7.5 Nieuwe inkopers verleiden en vasthouden 145

Nawoord 148
Bijlage - Wie ben jij 150
Een persoonlijkheidstest 150
Zegt een test alles? 151
Een test die wij gebruiken 151
De achtergrondinformatie bij de 16-persoonlijkhedentest 151
Reflectievragen 152
Bijlage - Ken jij jouw organisatie? 153
Organisatiestructuren 153
De inrichting van inkoop in jouw organisatie 155
Reflectievragen 156
Bijlage - Checklist: een stakeholderanalyse maken 157
Stakeholders in een gemeentelijke organisatie 159
Bijlage - Het adviesgesprek 160
Hoe bereid je je voor op een goed adviesgesprek en hoe voer je dat? 160
Hoe ga jij om met weerstand? 162
Tips bij het ervaren van weerstand bij de ander 162
Daarna leiden 162
Bijlage - Waardelijst 164
Bijlage - Checklist: de voorbereiding van een aanbesteding 166
Het belang van een goede relatie 166
Het belang van een live kennismaking 167
Vooraf uitzoeken 168
Welke vragen gebruik je om een aanbesteding goed voor te bereiden? 168
Status, beoogde planning en ingangsdatum contract 169
Uitleg over het proces 170
Bepaal vervolgstappen en kom in actie 171
Bijlage - Do’s & don’ts van een succesvolle inkoper 172
Nog meer leesvoer 174

Net verschenen

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Succesvol inkopen in de publieke sector