Een bericht uit Amerika, ons voorland, maar wat harder getroffen door de economische crisis: uitgever Thomas Nelson besloot vorige maand zijn catalogus voor dit jaar te halveren, met als bijkomende consequentie het ontslag van een aantal mensen (lees het stuk hier), er worden 300.000 nieuwe titels per jaar in Amerika gepubliceerd, terwijl er nauwelijks meer gelezen wordt (lees artikel hier).
Michael Hyatt, CEO van Thomas Nelson, heeft een goede analyse gepubliceerd (Choosing which books to publish). Hyatt is bovendien een zeer moderne uitgever: als CEO houdt hij al een paar jaar een weblog bij, hij gebruikt Facebook en hij is actief als Twitteraar. Ergo: als persoon zit hij in de moderne wereld, als CEO van een klassieke uitgeverij zit hij opgescheept met de problemen uit het verleden.
Het dilemma van Hyatt, en andere uitgevers natuurlijk, is dat zij met teruglopende inkomsten scherpere keuzes moeten maken. De uitgever/redacteur is het traditionele kwaliteitsfilter voor de lezer. Maar de groep die zich in het verleden als innovatief leespubliek gedroeg, de jongeren die jonge auteurs & uitgevers omarmden, die hebben hun rug afgekeerd van het papieren boek. Zij zoeken en vinden hun leesvertier op internet. In een wereld waar het meeste gratis is en waar een andere economische wet geldt: die van de Long Tail ofwel de wet van Pareto, beter bekend als de 80/20-regel.
In deze wereld spelen een paar nieuwe regels:
1) Voor de lezers is het meeste gratis.
2) Er zijn nauwelijks kosten verbonden aan publicatie. Weblogtools en dergelijk zijn (ook al) gratis.
3) Er zijn geen toetredingsbarrières.
4) Jonge schrijvers zoeken hun eigen podium: op weblogs, in Hyves, op mobiele platforms (zie ook Movels: nieuw publiek, nieuwe schrijf- en uitgeefmodellen), enzovoort. 5) Jongeren zijn gewend openhartige kritiek te krijgen en te geven, zowel offline als online.
Natuurlijk heeft deze enorme vloed aan ‘content’zijn beperkingen. Veel materiaal is van slechte kwaliteit. Is het publiek wel in staat om het kwaliteitsfilter te bepalen? Systemen hiervoor als Digg maar ook populariteitsmeters binnen sociale media, staan nog in hun kinderschoenen.
Michael Hyatt en veel van zijn collega's zitten dus met een groot dilemma en moeten een paar belangrijke vragen beantwoorden. Hoe moet de transitie van hun product, een creatieve met schrift op papier vastgelegde boodschap, van papier naar digitaal gemaakt worden? En dan wat verder dan het bekende ‘e-book’. Hoe moet het medium ‘boek’ geherdefinieerd worden? Wie dat de komende jaren succesvol doet, is spekkoper. Net zoals de uitgevers dit begin het jaar 1500 dit waren, toen zij de mogelijkheden van de pers (het gedrukte woord) zagen. Een concept dat nu, ruim 500 jaar later, aan zijn eind lijkt te zijn gekomen.
Lees ook en vooral Here comes everybody The power of organizing without organisations door Clay Shirky uit 2008. Een krachtig boekwerk (!). Hierin komt uitvoerig de disruptieve kracht (op onder andere publiceren) van internet aan de orde. Het nieuwe concept ‘Publish then filter’ staat haaks op het klassieke uitgeefwerk ‘Filter then publish’. Dit boek zal later dit jaar in vertaling verschijnen onder de titel Iedereen.)
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.