John Battelle is één van de grote namen in de geschiedenis van Internet. Hij is o.a. oprichter van Wired, het blad dat de bizarre geschiedenis van de eerste jaren tot de barst van de ballon op de voet volgde.Search gaat over de grote ideeën en businessmodellen achter zoeken op Internet. In de geschiedenis hiervan komen we de grote namen als AltaVista, Excite en Yahoo! tegen. Maar ook GoTo.com. Met de laatste werd de commerciële basis gelegd voor wat later AdSense en AdWords zijn geworden: kleine bedragen betalen voor het clicken op simpele tekstlinks. En afrekenen op gerealiseerde click-troughs en niet op pagesviews zoals bij banners.
Vooral de prijs maakt zoekmachinemarketing zo interessant. Email, DirectMarketing, banners, het zijn allemaal technieken die duur zijn en een beperkt resultaat hebben. Hoog scoren op de zoekresultaten is daarom veel interessanter.
Battelle's boek wordt met name interessant als het de toekomst van het zoeken bespreekt: the perfect search (hij realiseert zich ook dat deze markt zo dynamisch is dat een boek een momentopname is. Zie daarom zijn speciale Searchlog.)
Waar liggen de uitdagingen? Allereerst bij Google zelf. Het bedrijf betreedt allerlei nieuwe markten, deels resultaat van het zoek-model (bv AdWords), deels vanuit de ideeën van de medewerkers (Gmail. GoogleEarth, Google Print), deels vanuit het enorme kapitaal dat beschikbaar is voor overnames. Daarnaast moet het zijn eigen groei zien te managen. Men moet zich wel beseffen dat zoekmachines behoren tot de eerste generatie-ideeën na de komst van het world wide web. Het web 2.0, bloggen, RSS, taggen, sociale netwerken kunnen weer leiden tot nieuwe modellen en nieuwe concurrenten. 5 jaar terug was Google geen speler in de markt. En Yahoo en Microsoft zitten ook niet stil. Technorati en Blogpulse zijn snel opkomende namen. Misschien nieuwe grootheden.
Zoeken zal zich uitbreiden buiten de scope van Internet, naar mobiele telefoons en PDA's. Naar alles met een chip. Naar alles met enige vorm van content. Daarnaast begint het concept van tagging de mogelijkheid van een semantisch web ("At it's hearth,it's just a way to describe things in a way that a computer can "understand". ") te openen. Op Flickr worden foto's al getagged wat ze uitermate geschikt voor doorzoeken maakt. Laat dit los op alle content en zoeken krijgt een nieuwe dimensie.
John Battelle heeft een groot en zeer leesbaar boek geschreven dat een glimp van een mogelijke toekomst geeft. Op een mooi moment in de geschiedenis van zoeken op Internet en van Internet zelf. We leven nu in het Google -tijdperk. De grote vragen zijn: in welk tijdperk leven we over 5 of 10 jaar? Hoe ziet Internet er dan uit?
(Een intro op het boek kan gelezen worden op Wired 13.08 The birth of Google. Een uitgebreide introductie video (58 min) van Battelle over dit onderwerp in de reeks Google Authors Tour.)
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.