Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Adviseur of middelenboer?

‘Interne communicatie is te belangrijk om het aan de Afdeling Communicatie over te laten.’ Dat schrijft Pim Elfferich in zijn boek Hoera, het is weer maandag! Niet dat we dan nu meteen heel gewichtig moeten doen over interne communicatie, want het gaat om heel concrete en heel gewone dingen. Van algemene beleidsinformatie op bedrijfsniveau tot concrete afspraken op de werkvloer. Annegreet van Bergen tekende het volgende modelvoorbeeld op. Casus Heembouw.

Pierre Pieterse | 4 oktober 2006 | 1-2 minuten leestijd

‘Heembouw is relatief klein, met 230 medewerkers in 2005. Het bedrijf heeft een naam hoog te houden in wat Elfferich ‘parallelle communicatie’ noemt: blaadjes, billboards en evenementen. Er is een personeelsblad. Er worden zogeheten bordesfoto’s gemaakt van al het personeel. Er is een jaarlijkse Wielerronde van tweehonderd kilometer langs de vijf vestigingen van Heembouw. En er is nog veel meer. Bij dit soort activiteiten ontmoeten medewerkers van uiteenlopende vestigingen elkaar: een grote bron van informele communicatie die door de bedrijfsleiding als ‘van grote invloed’ en ‘uitermate waardevol’ wordt beschouwd. Toch is deze parallelle communicatie allerminst de spil van de interne communicatie bij het bouwbedrijf. Essentieel is de manier waarop managers en medewerkers dagelijks met elkaar omgaan. Heembouw heeft een uitgesproken voorkeur voor mondelinge communicatie en persoonlijk overleg. Vergaderingen duren kort. Ze beginnen en eindigen op tijd. Aan ‘heidagen’ doet Heembouw bij voorkeur niet. Het kost te veel tijd en heeft het risico van ‘onpraktisch zweven’. Misverstanden worden niet per e-mail aangepakt. Dan liggen verwarring, misverstanden en boosheid makkelijk op de loer. ‘E-mail is geen communicatiemiddel,’ zo citeert Elfferich directeur Lammertink, ‘maar een informatiemiddel. Het is een middel zonder de mogelijkheid van intonatie of lichaamstaal, zonder inleving. Bij Heembouw loop je liever bij elkaar naar binnen, want dat is samenwerken. Of je pakt de telefoon.’

Met zijn boek hoopt Elfferich het vak van communicatieadviseur duidelijker op de kaart te zetten. Volgens Elfferich beschouwt menig manager de communicatieadviseur nogal eens als middelenboer voor blaadjes of evenementen, en niet als een partij die hem van advies kan dienen bij directe en andere communicatietrajecten.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden