OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Communicatie en media
Hier vindt u artikelen rond boeken over communicatiemanagement. Van communicatiestrategie tot -functie & van intern tot extern. Alles voor media- en communicatieprofessionals.
704 resultaten
achtergrond
Coaching en trainen
16 september 2025
Ariane van Heijningen
4-5 minuten leestijd
Veel veranderaars herkennen het gevoel dat hun harde werk weinig echte beweging oplevert. In plaats van strakker sturen en overtuigen, pleit de auteur van Goedbedoeld moeilijk maken voor verandering vanuit verwondering. In haar bijdrage legt ze uit hoe dat werkt met drie praktische handvatten.
preview
Communicatie en media
12 september 2025
Harrie van Rooij
3-5 minuten leestijd
Veel organisaties zien luisteren vooral als middel om draagvlak te creëren of weerstand weg te nemen. Maar volgens Harrie van Rooij vraagt echt luisteren om een fundamenteel andere manier van communiceren. Zijn boek ‘Ik hoor wat je zegt’ gaat hierover. In zijn preview vertelt Van Rooij erover.
recensie
Communicatie en media
5 september 2025
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
In The Next Conversation laat Jefferson Fisher zien dat effectieve communicatie niet draait om winnen, maar om verbinden en begrijpen. Hij biedt praktische handvatten voor lastige gesprekken, geworteld in zelfinzicht en respect. Recensent Peter de Roode prijst de helderheid en toepasbaarheid, met oog voor culturele nuance.
preview
Communicatie en media
15 augustus 2025
Martijn Aslander
2-3 minuten leestijd
Waarom kunnen we miljarden webpagina’s aan elkaar linken, maar blijft onze eigen informatie versnipperd over mappen en apps? In Starten met Obsidian onderzoekt Martijn Aslander hoe verbonden kennisbeheer ons productiever en creatiever maakt. In zijn preview legt hij uit waarom deze tool gamechanging is.
interview
Communicatie en media
8 augustus 2025
Erwin Wijman
5-7 minuten leestijd
Een stuk of twintig praktische idealisten besloten samen een boek te schrijven over hoe je met kleine keuzes een groot verschil kunt maken voor een betere wereld. Door te stemmen met je portemonnee dus. Elk bankbiljet is ook een stembiljet, je pinpas een stempas. Als lezer denkt u nu misschien: alles goed en wel, maar wie zijn die auteurs dan? We stellen ze hier aan u voor, met steeds dezelfde drie vragen naar waarom, wat, en wie.
preview
Communicatie en media
29 juli 2025
Huib Koeleman
3-4 minuten leestijd
Hoe begeleid je organisatieverandering op een manier die past bij deze tijd? In zijn boek Verandercommunicatie introduceert Huib Koeleman het Verandercommunicatiecanvas: een denkkader dat communicatieprofessionals helpt om verandering doordacht, betrokken en strategisch te ondersteunen. In zijn preview legt Koeleman uit hoe het canvas werkt.
boekenlijst
Algemeen management
15 juli 2025
Managementboek Redactie
In de eerste helft van 2025 stonden er 14 verschillende boeken op de felbegeerde Nummer 1 van de Managementboek Top 100. Acht van hen haalde ook deze toplijst: de 10 bestverkochte managementboeken van 2025 tot nu toe. Van januari tot en met juni.
recensie
Communicatie en media
30 juni 2025
Ward Grootens
3-4 minuten leestijd
Een gesprek hoef je niet te winnen, stelt Jefferson Fisher in zijn boek ‘The Next Conversation’. In plaats daarvan pleit hij voor beheerst, zelfverzekerd en verbindend communiceren – juist in moeilijke situaties. In zijn recensie onderzoekt Ward Grootens hoe effectief en toepasbaar Fishers benadering werkelijk is.
recensie
Communicatie en media
26 juni 2025
Louis Thorig
4-6 minuten leestijd
Een crisis komt altijd onverwacht, maar de reputatieschade die erop volgt is vaak te voorkomen. In ‘Geen paniek!’ laat Maureen Veurman zien hoe organisaties zich kunnen wapenen tegen crisissituaties en legt ze uit waarom voorbereiding, transparantie en snelheid het verschil maken. In zijn recensie bespreekt Louis Thörig de belangrijkste inzichten.
recensie
Communicatie en media
24 juni 2025
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
Veel mensen voeren discussies om hun gelijk te halen, maar volgens Jefferson Fisher verliezen we daarmee vaak iets veel belangrijkers: vertrouwen en verbinding. In ‘The Next Conversation’ pleit hij voor een nieuwe, relationele manier van communiceren. In zijn recensie gaat Henk Jan Kamsteeg in op Fishers verfrissende visie.
Interview
Communicatie en media
4 juni 2025
Marianne ter Mors
4-6 minuten leestijd
Poef! Weg is die saaie vergadering. Voor je geestesoog verschijnt een hoofdpersoon. Een plek. Een moment in de tijd. Je voelt de euforie en denkt: dáár wil ik bij zijn. Het verhaal laat je niet meer los… In ‘Maak van verhalen je superkracht’ delen Jeanne Bakker en Ria van Dinteren hoe jij jouw toehoorders nét zo kunt raken. Met verhalen die blijven kleven.
preview
Communicatie en media
4 juni 2025
Wil Michels
3-4 minuten leestijd
Hoe onderscheid je ruis van richting in het communicatievak? In de achtste editie van het ‘Communicatie Handboek’ pakt Wil Michels zijn boek (opnieuw) stevig aan. Hij biedt een fris raamwerk dat communicatiestrategie koppelt aan organisatiedoelen én inspeelt op actuele thema’s als AI. In zijn preview legt Michels uit hoe hij daarvoor het mes zette in zijn eigen klassieker.
recensie
Communicatie en media
26 mei 2025
Liesbeth Tettero
2-3 minuten leestijd
Al zeg je niets, je communiceert toch. Of je nu wilt of niet. Non-verbale communicatie kun je namelijk niet uitschakelen. Specialist Daniëlle Regnerij neemt je in ‘Zo werkt non-verbale communicatie’ mee in de wereld van de onbewuste boodschappen.
recensie
Communicatie en media
23 mei 2025
Henk Jan Kamsteeg
5-7 minuten leestijd
Hoe bepaal je wat waar is in een wereld vol ruis, bubbelvorming en desinformatie? In ‘Wat is nou waar?’ geven Rik Peels en Jeroen de Ridder zeven regels om helder te denken in verwarrende tijden. In zijn recensie laat Henk Jan Kamsteeg zien hoe actueel én confronterend dat kan zijn.
recensie
Communicatie en media
21 mei 2025
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Hoe zorg je ervoor dat je verhaal écht binnenkomt bij je publiek? Volgens Jeanne Bakker en Ria van Dinteren is kennis van het brein daarbij onmisbaar. In ‘Maak van verhalen je superkracht’ combineren ze storytelling met neurowetenschap. Liesbeth Tettero las het en was aangenaam verrast.
nieuws
Algemeen management
12 mei 2025
Hans van der Klis
9-13 minuten leestijd
Net als bij het vorige jubileum ging bij het 30-jarig bestaan van Managementboek de prijs voor Managementboek van het Jaar naar een Vlaming. De jury koos voor ‘Provotyping’ van Stefaan Vandist, een boek waarmee hij een wereld die lijdt aan verbeeldingsarmoede wil provoceren met nieuwe mogelijkheden. ‘Ik hoop dat mensen denken: hé wauw, dit is een onorthodoxe, ongebruikelijke, ongeziene manier om naar de toekomst te kijken’, zei Vandist na de uitreiking.
preview
Communicatie en media
9 mei 2025
Ria van Dinteren
3-5 minuten leestijd
Waarom blijft dat ene verhaal zo goed hangen? Waarom werden we allemaal muisstil toen die collega over haar ervaring vertelde, terwijl de presentatie met feiten en cijfers nauwelijks indruk maakte? En waarom vergeten we nooit meer ons eerste sollicitatiegesprek, maar wel wat er precies in die handleiding stond?
recensie
Communicatie en media
29 april 2025
Martin van Staveren
3-4 minuten leestijd
Onzekere tijden? Dat ervaren we dagelijks, in onze organisaties en daarbuiten. Wat maakt die onzekerheden extra onzeker? Dat is voortdurende twijfel, over wat waar is en wat niet. Wie of wat kun je nog geloven? Hoe onderscheid je zin van onzin, betrouwbare van onbetrouwbare informatie, feiten van meningen? Dit zonder continu álles in twijfel te trekken?
recensie
Communicatie en media
24 april 2025
Bert Thiel
4-5 minuten leestijd
In een tijdperk van tegenstrijdige meningen en verwarrend nieuws zoeken velen houvast. In ‘Wat is nou waar?’ bieden Rick Peels en Jeroen de Ridder zeven regels om kritisch te denken en helderheid te vinden. In zijn recensie deelt Bert Thiel hoe dit boek hem aan het denken zette.
recensie
Communicatie en media
22 april 2025
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
Verhalen maken verschil. Maar waar moet een goed verhaal aan voldoen? Jeanne Bakker en Ria van Dinteren leggen het in hun boek helder uit: ‘Maak van verhalen je superkracht’.