Economisch gezien is Duitsland van zeer groot belang voor Nederland. Duitsland is met afstand de belangrijkste handelspartner van Nederland. Zowel voor de export als de import. Reden genoeg voor ondernemend Nederland Frau Krockows ideeën eens te verkennen.
Zakendoen in Duitsland bestaat eigenlijk uit twee delen. In het eerste deel, hoofdstuk een tot en met zes, geeft Krockow (overigens zeer smakelijk verwoord) een inkijkje in de hoofden van onze oosterburen en vice versa. Clichés worden door Krockow niet uit de weg gegaan. Naast de mentaliteitsverschillen tussen Nederlanders en Duitsers beschrijft Krockow ook wat Nederlanders en Duitsers eigenlijk van elkaar vinden. Maar ook hoe wij nu eigenlijk met elkaar communiceren. Gelukkig gaat Krockow ook uitgebreid in op de culturele verschillen in de zakelijke context.
In het tweede deel, hoofdstuk zeven tot en met twaalf start Krockow met het beschrijven van haar ‘ENTER-methode’. Vanaf pagina 107 van de 240 pagina’s probeert Krockow ons datgene dat zij ons in de eerste zes hoofdstukken heeft bijgebracht in een praktisch stappenplan te gieten. ENTER staat voor vijf praktische stappen. Educatie, Normen en waarden, Testen, Evalueren, Resultaat. Vanaf hoofdstuk acht past Krockow vervolgens de ‘ENTER-methode’ toe op een aantal hoofdstukken waaronder: ENTER Duitsland online en offline, ENTER het Duitse management en ENTER het Duitse gesprek met zakenmensen.
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen de door Krockow geïntroduceerde ‘ENTER-methode’ niet volledig tot zijn recht vind komen als vijf praktische stappen. ENTER is geen methode. Echter voor Krockow een kapstok om de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en Duitsland te verduidelijken en een managementtool in te voegen die te gebruiken is voor het Zakendoen in Duitsland. Dit voelt enigszins gekunsteld aan. Alsof het verplicht zou zijn om een managementboek te voorzien van een of andere methodiek. Het tweede deel is hierdoor niet minder interessant geworden, alleen leest in mijn ogen minder lekker weg, aangezien je als lezer constant in stappen wilt denken waarvoor de door Krockow beschreven onderwerpen eigenlijk niet geschikt zijn.
Zakendoen in Duitsland staat vol tips die de lezer meteen toe kan passen in de praktijk. Het is eigenlijk te veel om op te noemen wat Krockow allemaal kort aanstipt. Een van de onderwerpen is bijvoorbeeld het verschil in managementstijl tussen Nederlanders en Duitsers. Voor ondernemers die zaken willen gaan doen met en in Duitsland een must read. En voor Nederlanders die al zaken doen met Duitsers werkelijk een feest van herkenning. Maar Krockow stipt ook andere niet geheel onbelangrijke thema’s aan zoals het onderhandelen, de doelstellingen van meetings, de media en reclame. Maar ook bijvoorbeeld de dresscode. Hiermee weet Krockow als Duitser in Nederland zeer goed te verwoorden wat en hoe de Duitsers denken en handelen. Andersom weet zij goed te verwoorden hoe een Duitser tegen onze Nederlandse handelswijze aankijkt.
Wat onmiskenbaar is en dus opvalt is dat Nina Krockow weet waarover ze spreekt. En dat is een verademing voor schrijvend Nederland (of Duitsland). Vaak wordt en namelijk om een eenvoudig management theorietje of -modelletje een boek vol geschreven. In dit geval echter poogt de auteur haar vele praktijkervaringen in een methode te gieten. Dit is dan ook mijn enige opmerking.
Nina Krockow levert met Zakendoen in Duitsland een zeer praktisch en zeer goed en prettig en vlot leesbaar boekwerk af. Praktijkervaringen en voorbeelden zijn dan ook op elke pagina wel een of meerdere malen terug te vinden. Dit maakt Zakendoen in Duitsland tot een noodzakelijk praktijkboek voor de Nederlanders die ‘Zakendoen in Duitsland’ of Zaken gaan doen in Duitsland. Ook als u al een aantal jaren zaken doet met onze Oosterburen. Twijfel niet. Er staan wel degelijk naast de wellicht inmiddels herkenbare voorbeelden en ervaringen voldoende tips en ideeën in hoe om te gaan met of in bepaalde situaties.
Peter Vermeulen MBA is entrepreneur en CEO van OPHTECS Europe B.V. en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.