Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Mismatch of Match

Talent. Een begrip met meerdere betekenissen. Het overgrote deel van de kenniswerkers in ons land vindt zichzelf namelijk een talent. De organisatie waar ze werken denkt daar echter vaak heel anders over. En het budget voor persoonlijke ontwikkeling gaat dan ook vaak naar een veel kleiner deel van de organisatiebezetting. We zijn bij de boeklancering van Het Talentalfabet van Richard van der Lee, Mariëlle Sonnenberg,  Pieter Taffijn en Helma van den Berg.

Justin van Lopik | 13 november 2013 | 1-2 minuten leestijd
Uitgeverij Van Gorcum presenteert Het Talentalfabet uitgerekend op de dag dat de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR) haar rapport presenteert over de toekomst van Nederland, en de alarmklok luidt over het niveau van de opleidingen in ons land. De WRR houdt zowel de jaarlijkse klaagzang over de aansluiting tussen regulier onderwijs en de beroepspraktijk, maar hekelt ook de - en dat is bijzonder - gebrekkige inspanningen rond de professionele ontwikkeling van werkenden.

Het Talentalfabet is in dat kader een boek dat de ins en outs van de noodzaak van talentmanagement probeert neer te zetten. Geen gedetailleerde handleiding, maar een pleidooi met handvatten voor het belang van een betere omgang met de ontwikkeling van medewerkers. In 26 hoofdstukken, van de hand van 4 auteurs. En dit alles regelmatig onderbouwd met onderzoeksresultaten! Denk aan de de cijfers over de mismatch tussen hoe professionals zelf denken over hun talent, en hoe hun organisatie daarover denkt. En hoewel het boek luchtig en praktisch bedoeld is zijn er meer interessante cijfers in het boek te vinden. Zo blijkt bijvoorbeeld dat voor slechts 40% van de organisaties veranderingen in de externe omgeving en bij klanten leidend zijn in relatie tot de ontwikkeling van talent. En dat maatwerk in de vorm van iDeals aan terrein wint: specifieke afspraken op secundaire arbeidsvoorwaarden worden namelijk door talenten gezien als belangrijke reden om een stapje harder te lopen en zijn bovendien een belangrijke bindende factor voor veel professionals. Uit cijfers tijdens presentatie blijkt de 18% van de werkenden momenteel zo'n iDeal heeft en de verwachting is dat dit percentage zal toenemen. Kortom, werk aan de winkel voor HRM en leidinggevenden om mismatches te voorkomen.
Over Justin van Lopik

Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Richard van der Lee, Mariëlle Sonnenberg, Helma van den Berg
Het Talentalfabet

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden