Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Thinking in new boxes

Stel uzelf de volgende twee vragen: ‘een voorbeeld van een vogel is een (...)’, en ‘een vogel is een voorbeeld van een (...)’. De eerste vraag kan bijna routineus beantwoord worden door vogels te zien als een afgebakende groep met allerlei subgroepen. De tweede vraag is echter een stuk prikkelender omdat het ons dwingt om inductief te denken: hoe verhoudt een vogel zich tot de rest van de wereld?

Jeroen Ansink | 13 januari 2014 | 1-2 minuten leestijd

Dit is precies hoe BIC (van de pennen!) in de jaren zeventig een compleet nieuwe markt aanboorde, schrijven Boston Consulting Group-consultants Luc de Brabandere and Alan Iny in Thinking in new boxes. De pennenfabrikant hoopte in eerste instantie te groeien met nieuwe modellen en kleuren inkt, totdat iemand met de suggestie kwam om aanstekers te maken. Het idee leek absurd totdat het Franse bedrijf besefte dat het niet alleen opereert in de beperkte sector voor schrijfartikelen, maar ook in de veel grotere wegwerpindustrie. In plaats van outside the box te denken, creëerde het bedrijf een totaal new box. Die opende een wereld aan mogelijkheden: BIC produceert sindsdien niet alleen met veel succes wegwerpaanstekers, maar ook scheermesjes en zelfs mobiele telefoons.

In het huidige ondernemersklimaat zou elke ambitieuze onderneming deze manier van denken moeten volgen, lezen we in het boek dat in de Verenigde Staten inmiddels een bestsellerstatus heeft bereikt. Hoe? Door het creatieve proces op te delen in vijf basisstappen:

- Twijfel aan alles.
- Onderzoek wat mogelijk is.
- Geef ruimte aan zelfs de meest absurde ideeën.
- Selecteer de ideeen die het meest veelbelovend zijn. En
- Blijf meedogenloos evalueren, want ‘als we ons niet bewust zijn van de beperkingen die we onszelf opleggen, zijn we blind voor risico's en kansen’.

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden