Dit is precies hoe BIC (van de pennen!) in de jaren zeventig een compleet nieuwe markt aanboorde, schrijven Boston Consulting Group-consultants Luc de Brabandere and Alan Iny in Thinking in new boxes. De pennenfabrikant hoopte in eerste instantie te groeien met nieuwe modellen en kleuren inkt, totdat iemand met de suggestie kwam om aanstekers te maken. Het idee leek absurd totdat het Franse bedrijf besefte dat het niet alleen opereert in de beperkte sector voor schrijfartikelen, maar ook in de veel grotere wegwerpindustrie. In plaats van outside the box te denken, creëerde het bedrijf een totaal new box. Die opende een wereld aan mogelijkheden: BIC produceert sindsdien niet alleen met veel succes wegwerpaanstekers, maar ook scheermesjes en zelfs mobiele telefoons.
In het huidige ondernemersklimaat zou elke ambitieuze onderneming deze manier van denken moeten volgen, lezen we in het boek dat in de Verenigde Staten inmiddels een bestsellerstatus heeft bereikt. Hoe? Door het creatieve proces op te delen in vijf basisstappen:
- Twijfel aan alles.
- Onderzoek wat mogelijk is.
- Geef ruimte aan zelfs de meest absurde ideeën.
- Selecteer de ideeen die het meest veelbelovend zijn. En
- Blijf meedogenloos evalueren, want ‘als we ons niet bewust zijn van de beperkingen die we onszelf opleggen, zijn we blind voor risico's en kansen’.
Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.