‘Ze kunnen op werk geen diepgaande relaties opbouwen vanwege Facebook en Instagram.’ Aldus typeerde Simon Sinek de millennial in een Youtube-filmpje dat in no time meer dan vijftig miljoen keer bekeken werd. In de rest van zijn monoloog kwamen de millennials er niet veel beter vanaf, zo bleken het vooral egocentrische, ongeduldige, luie en zelfingenomen werknemers – hoewel dat allemaal de schuld van hun ouders was, dat wel.
Sinek is niet de enige die zich groen en geel ergert aan deze generatie. Op de Tumblr ‘zedrinkencappuccinozoverwend’ houdt Thomas Hogeling, behalve millennial ook redacteur bij De Speld en De Volkskrant, nauwgezet alle stereotyperingen en clichés over zijn generatiegenoten bij. Er staan een paar pareltjes tussen, zoals die van Annabel Nanninga: ‘Misschien ben ik een rancuneuze bejaarde, maar ik gun de Sterres en Bickels met hun millennialmentaliteit hun succesjes gewoon niet.’ Of die van auteur Auke Kok: ‘Als meikevers hebben ze zich verspreid over de uitgaansgelegenheden, geen lunchroom zonder minstens vijf baarden met laptops, geen vegetarisch tentje zonder zwermen kwebbelende troela’s die alles goon superchill vinden.’
Hoe krijg je die latte-nippende Sterre en Bickel aan het werk? Over die vraag boog HP/De Tijd zich en hoewel de eerste zin meteen een sollicitatie bleek voor een plekje op de Tumblr van Hogeling (‘ze haten bazen en willen “geïnspireerd’ worden in plaats van “gecommandeerd”’), kwamen verderop twee deskundigen aan het woord die zich stoorden aan de karikaturen over millennials. Zij hadden tientallen millennials geïnterviewd en vonden de millennials juist niet lui. ‘Ze werken keihard. Vaak in ruil voor een tijdelijk contractje.’ Slecht tegen kritiek? Dat valt ook wel mee: ‘Ze willen ruimte om zich te ontplooien en feedback. Niet een keer per jaar een functioneringsgesprek, nee, direct, heel pragmatisch: ik ben hiermee bezig, hoe zou jij dit aanpakken?’
Op basis van het interview, kwam het tijdschrift met een eigen ‘millennial-mal’: ruimte voor zelfontplooiing, vrijheid, (lichte) aversie tegen hiërarchie, weinig behoefte aan status, en engagement. Daar zouden bedrijven op in kunnen spelen.
Overigens is het maar de vraag of de millennials zelf zo blij worden van dit gezellige stereotype. Bij een aankondiging van het HP/De Tijd-stuk twitterde een millennial dat voor de prijs van zo’n tijdschrift je ook een latte met een bananenbrood kon kopen. ‘Just saying.’