Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De datarevolutie

Gisteren (21 januari) mocht Viktor Mayer-Schonberger acte de présence geven in Buitenhof. Om Nederland te waarschuwen wat er onvermijdelijk aankomt: een heuse datarevolutie!

Pierre Pieterse | 22 januari 2018 | 1-2 minuten leestijd

Al rap werd duidelijk dat presentatrice Marcia Luyten weinig op had met het werk van Mayer, de vragen verraden dat ze niet verder was gekomen dan hoofdstuk 1 van De Data-economie. (In tegenstelling tot het activistische en veel minder relevante pamflet Donuteconomie van Kate Raworth die vorig jaar aan tafel mocht plaatsnemen. Raworth werd onthaald als een nieuwe ziener, een goeroe met een boodschap, ‘het hele systeem moet op de schop’ willen we overleven.)

De Data-economie moet je eigenlijk tegelijk lezen met The Four (in het Nederlands vertaald onder de titel De vier) van Scott Galloway. In dat boek legt de auteur het dna (winner takes all) bloot van de datamonopolisten Google, Facebook, Apple en Amazon. En dan worden de waarschuwingen van Viktor Mayer opeens zonneklaar: breek het monopolie van bedrijven die dat nastreven, en pas op voor bijzonder ontwrichtende manipulaties van bedrijven die de data in handen hebben.

Of dat gaat lukken is maar de vraag overigens, want volgens Mayer-Schonberger zijn politici op dit moment bezig de problemen van de vorige eeuw aan het oplossen, en niet die van nu. Waarbij het nog maar de vraag is of de huidige generatie bestuurders sowieso bij machte zijn om de problemen van de 21ste eeuw op te lossen. Mayer-Schonberger denkt van niet, ‘ze zijn gewoon te oud, ze snappen het niet’.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden