Dan biedt mijn boek soelaas. Het is bedoeld als een begeleiding om jouw roadmap als onderneemster naar en voorbij €1 miljoen omzet uit te stippelen en vooral in de praktijk om te zetten. Het is een Do It Yourself-gids die je een aantal inzichten aanreikt waarmee je zelf aan de slag kunt. Ze komen voort uit mijn ervaringen als first time entrepreneur, uit het observeren van onderneemsters en ondernemers in de incubatoren/acceleratoren waarvan ik met mijn start-up deel uitmaakte, uit het bestuderen van buitenlandse acceleratorinitiatieven specifiek of exclusief voor onderneemsters, en uit het werken met onderneemsters tijdens mijn Female Founders Acceleratorprogramma. Op basis daarvan boetseerde ik een begeleidingstraject dat vertrekt vanuit de groeidrempels die onderneemsters vaak ervaren. Ik gaf het traject ook een naam: de 3M-roadmap naar €1 miljoen omzet en meer.
3m
3M heeft daarbij niets van doen met het gelijknamige bedrijf maar alles met de drie hefbomen die je nodig hebt voor een opstap naar en voorbij €1 miljoen: Mindset, Mensen en Middelen. Die drie handvatten zijn de rode draad doorheen de acht hoofdstukken in dit boek. Ze dienen maar een doel: onderneemsters uit de dead zone tillen, de omzetzone van €150.000 à €300.000. Uit de fase waarin je nog hoofdzakelijk zelf, met een kleine ploeg of met beperkte en vaak niet-gestructureerde of niet-systematische hulp omzet realiseert. De fase waarin je riskeert vast te komen zitten als je niet gaat werken ‘aan’ in plaats van ‘in’ je bedrijf.
1. Mindset
Mindset betekent dat je niet alleen groter, groot en zelfs groots durft te denken. Dat je de groei van je bedrijf vorm geeft, uitdraagt, plant en vooral uitvoert. Dat je alle limiting beliefs, onterechte beperkingen die je jezelf oplegt, opzijschuift. Dat je vanuit je sterktes op zoek gaat naar wat je zelf niet hebt, naar die vaardigheden waarover je zelf niet beschikt of die je niet wilt ontwikkelen. Mindset betekent ook dat je bereid bent zowel jezelf als de huidige fase waarin je bedrijf of activiteit zich bevindt, te overstijgen. Dat je jezelf durft te ontslaan als Jill of all trades – en bijgevolg Master of none – en dat je je aandacht en tijdsbesteding verlegt naar die dingen die je bedrijf vooruithelpen, naar die dingen die je niet kunt delegeren omdat alleen jij als founder ze kunt doen. Het betekent dat je van een onderneemster met een idee de switch maakt naar de leidster van een bedrijf en een team van medewerkers.
In hoofdstukken 1, 2 en 8 krijg je vanuit gedeelde ervaringen van female founders en een heleboel praktische tips handvatten aangereikt om jouw mindset onder handen te nemen. De Doe de scan aan het einde van elk hoofdstuk helpt je om jouw state of mind in kaart te brengen.
2. Mensen
Met Mensen bedoel ik dat je je zult moeten omringen met vaardigheden en expertise die je zelf niet hebt. Als founder, onderneemster en bedrijfsleidster. Je zult een of meerdere klankborden moeten vinden waar je met je founders- en ondernemerspijnen terechtkunt. Niet de twee f’en, family & friends, die emotioneel (te) dicht bij jou staan en je twijfels, zorgen, frustraties, vragen en ook successen bekijken door een gekleurde bril waardoor ze je niet echt vooruithelpen.
Daarnaast zul je ook nood hebben aan extra capaciteit in verschillende vormen. Van tools en systemen die je helpen om taken en je manier van werken (deels) te automatiseren, tot het aantrekken van medewerkers die je al dan niet op je payroll zet. Op je pad naar €1 miljoen omzet zal het gros van die capaciteit richting marketing en sales gaan, naar de tweetrapsraket die je groei moet helpen versnellen. Waar nodig zul je je moeten bekwamen en de expertise in huis halen om meer en bij voorkeur ideale klanten aan te trekken. In hoofdstukken 3, 4 en 5 pakken we dit meer in detail aan.
3. Middelen
Middelen, ten slotte, betekent twee dingen. Het is een cliché, zoals er nog wel zullen opduiken in dit boek, maar meten is weten. Je zult de cijfers die ertoe doen, moeten kennen en je bedrijf gaan aansturen op basis van financiële en andere succesparameters. Daarnaast kost koken geld (nog zo’n cliché). Je zult je groei moeten zien te financieren. Dat kan door voldoende en extra betalende klanten aan te trekken en/of andere externe financieringsbronnen aan te spreken, zoals subsidies, leningen of kapitaal. In hoofdstukken 6 en 7 gaan we de financiële toer op.
Over Véronique Bockstal
Véronique Bockstal richtte na een corporate carrière van twintig jaar haar eigen bedrijf op. Ze is oprichter van een acceleratorprogramma voor female founders in samenwerking met Hogeschool UCLL.