1. Ondersteun je woorden met een gebaar
Trump maakt tijdens zijn speeches vaak een opvallend gebaar. Met zijn grote, open handpalmen beweegt hij naar beneden. De kans is groot dat dit gebaar zijn imago versterkt. Het maken van een gebaar kan namelijk je overtuigingskracht vergroten. Michael Lempert van de University of Michigan bestudeerde de ‘precision-grip gesture’ van Obama. Met zijn wijsvinger en zijn duim benadrukt Obama regelmatig bepaalde zinsneden. En dat heeft groot effect op de mening van de kijkers! Vrijwilligers die Obama zagen die het precision-grip-gebaar maakte vonden hem een stuk scherper.
2. Creëer contrast
‘Een politicus denkt aan de volgende verkiezingen, een staatsman aan de volgende generatie’
Het bovenstaande citaat is afkomstig van Hillary Clinton. Door zichzelf af te zetten tegen hetgeen dat ze niet is (een politicus die alleen maar denkt aan het winnen van stemmen) wordt wat ze wel is (een staatsman die het beste voor heeft met het land) een stuk duidelijker. Niet vreemd dus dat ze dit trucje wel vaker toepast; ‘We kunnen het verleden niet veranderen, het enige dat we kunnen doen is focussen op de toekomst.’
3. Hou het simpel...
Driekwart van alle woorden die Trump gebruikt bestaat uit maar 1 lettergreep. Ook gebruikt hij bijna geen bijzinnen. Zelfs een kind van 10 is hierdoor in staat een speech van Trump te begrijpen. Om Hillary te begrijpen moet je minimaal het leesniveau hebben van iemand van 14. Doordat hij zulke simpele taal gebruikt is hij overtuigender. Simpele woorden worden sneller door het brein verwerkt en als een boodschap snel door het brein wordt verwerkt heeft het brein minder tijd om er kritische vragen over te stellen.
4. Een, twee … drie
‘Wanneer begint het leven? Wanneer eindigt het? En wie maakt die beslissing? ‘ - Hillary Clinton
De uitspraak van Hillary is een voorbeeld van een drieslag; een opsomming van drie zaken. Een drie-eenheid wordt beter door mensen onthouden. Publiek blijkt eerder te applaudisseren als er een drie-eenheid in een speech wordt gebruikt. Ook Bernie Sanders is er gek op: ‘Als je de middenklasse wilt beschermen moet je niet bezuinigen op sociale verzekeringen, niet bezuinigen op de gezondheidszorg en niet bezuinigen op uitkeringen voor veteranen’. Onderzoeker Marieke Ploegmakers kwam tot de conclusie dat er vaker wordt getwitterd over een speech waarin een drieslag wordt gebruikt.
5. Gebruik metaforen
‘Ik zie de globale economie als een omgekeerde driehoek die rust op de schouders van de Amerikaanse consument’ - Hillary Clinton
Dat een metafoor een krachtig communicatiemiddel is weten veel cartoonisten maar al te goed. Een grappig voorbeeld is de cartoon waarin Trump de slurf van een olifant af zaagt om deze als megafoon te gebruiken. De olifant staat symbool voor de Republikeinse partij. Het afzagen voor de manier waarop Trump met zijn partij omgaat. Een krachtig beeld dat blijft hangen. Uit vele onderzoeken blijkt dan ook dat het gebruik van een metafoor er voor zorgt dat de kiezer de boodschap beter begrijpt.
Trump zelf gebruikt ook regelmatig - gewild of ongewild - een metafoor. En iedere keer dat hij dat doet haalt hij daarmee het nieuws. ‘Het wordt tijd dat we de roestaanslag van ons buitenlands beleid afschudden’ werd zelfs een krantenkop. Zijn uitspraak over China [‘de Chinezen verkrachten ons land’] veroorzaakte grote protesten.
Thijs Hannaart is gefascineerd door onbewust gedrag van mensen. In dit boek beschrijft hij het gedrag van bekende politici en verdiepte zich hiervoor in wetenschappelijke studies in binnen- en buitenland. Eerder schreef hij Horen met je neus, Man zoekt vrouw, vrouw zoekt man en Pimp je brein. Hij is de auteur van Kies mij - Wat je van politici kunt leren als je meer invloed wilt hebben.