Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Zakendoen in Duitsland - Weten wat werkt

Jetzt kommen die Kamele... een gezegde dat ik vaak te horen kreeg eind jaren 90. De zin veroorzaakte telkens uitbundige hilariteit bij mijn Nederlandse gesprekspartners. Ik begreep er echter geen snars van. Ook ‘immer gerade aus' was me volstrekt onbekend. Gelukkig zijn de anti-Duitse gevoelens van toen verleden tijd.

Nina Krockow | 30 augustus 2017 | 2-3 minuten leestijd

Desalniettemin bestaan er nog steeds vele misvattingen over de Oosterburen en andersom. Ze steken meestal de kop op als men langer met elkaar samenwerkt. Na 20 jaar ervaring als Duitse in Nederland ging ik op onderzoek naar onze eigenheden, motieven, voorkeuren, valkuilen en (valse) overtuigingen over elkaar. Ik wilde weten waarom onze verscheidenheid juist op het zakelijk gebied zo duidelijk naar voren komt en zaken belemmert.

Tijdens het schrijven van Zakendoen in Duitsland besefte ik dat je je eigen afkomst niet zo maar kunt veranderen of afleren. Een maatschappelijke mentaliteit en communicatiestijl krijg je met de paplepel ingegoten, het vormt je en maakt dat je conform de heersende en onuitgesproken regels functioneert en percipieert.

Een mentaliteit maakt ook hoe de consument of zakenpartner tegen dingen aankijkt. Waarnemings- en denkkaders bepalen wat wel en wat niet begrepen wordt, wat een duidelijke no-go is of juist commercieel aanspreekt.

Er zijn boeken over internationaal zakendoen in het algemeen. En er zijn boeken over cultuurverschillen tussen Duitsers en Nederlanders. Ik miste echter literatuur over hoe men culturele kennis praktisch kan toepassen in de bedrijfsvoering op de Duitse markt.

In Zakendoen in Duitsland schets ik daarom typische Duitse en Nederlandse karaktereigenschappen en hun invloed op alledaagse dingen in het grensoverschrijdende zakendoen. Management, communicatie, reclame, bedrijfsprofilering; alles komt aan bod. Ondernemen in Duitsland lukt prima als je weet wat in de afzetmarkt werkt en wat niet. Maar het werkt bijzonder goed als je ook weet waarom.

‘Und jetzt kommen die Kamele…’* . Het boek staat boordevol clous over hoe succesvol(ler) te ondernemen in Duitsland.

* ‘Jetzt/Da kommen die Kamele …’ Deze uitdrukking wordt vaak gebruikt als bij een grap de clou nadert maar vervolgens uitblijft. Het staat gelijk aan bijv. ‘nu zullen we het krijgen ...’. Het gezegde schijnt uit de Eerste Wereldoorlog afkomstig te zijn, en verwijst in die context waarschijnlijk naar de Sopwith Camel, een fameus Engels jachtvliegtuig dat de Duitsers angst inboezemde.

Nina Krockow weet als Duits-Nederlandse consultant als geen ander wat je moet doen om succesvol te ondernemen in Duitsland. Ze adviseert Nederlandse ondernemingen en ze traint managers en salesmedewerkers als voorbereiding op een succesvolle marktbewerking. Ze is de auteur van Zakendoen in Duitsland.

Over Nina Krockow

Nina Krockow weet als Duits-Nederlandse consultant als geen ander wat je moet doen om succesvol te ondernemen in Duitsland. Ze adviseert Nederlandse ondernemingen en ze traint managers en salesmedewerkers als voorbereiding op een succesvolle marktbewerking.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden