In Handboek creatieve marketingwerkvormen behandelen we de meest gebruikte modellen in de marketing, gekoppeld aan een opzet voor een concrete interactieve marketingsessie. Door interactieve marketingsessies in te zetten in het marketingproces, verhoog je als marketeer het draagvlak in het bedrijf.
Per model krijg je als lezer een korte introductie van de theorie achter het model. Dit dient als opfrisser van de theorie. Vervolgens nemen we je stapsgewijs mee door de interactieve marketingsessie, zodat deze zelf te reproduceren is.
Het Handboek creatieve marketingwerkvormen is bedoeld voor studenten en (young) professionals met een basiskennis van marketingtheorie die door middel van interactie willen komen tot marketinginzichten. We hebben dit boek geschreven om de gebruiker handvatten te geven voor interactieve marketingsessies. Dit betekent dat dit boek niet voldoende is om alle ins en outs van marketing te leren kennen. Voor verdiepende kennis van het marketingproces, de gebruikte marketingmodellen, onderzoek en de analyses zelf, verwijzen we zo veel mogelijk naar de originele bronnen.
We hebben het Handboek creatieve marketingwerkvormen geschreven voor gebruik in een realistische context: de bedrijfsomgeving. Hiermee krijg je al lezer inzicht in de dynamiek van een échte interactieve marketingsessie. Dit boek helpt je om voorbereid te zijn op de veranderende rol van de marketeer.
Het Handboek creatieve marketingwerkvormen gaat uit van ‘learning by doing'. Door actief aan de slag te gaan met marketingmodellen, helpt het boek je om de modellen echt te doorgronden. Met dit boek kan actief worden gewerkt met marketingmodellen en wordt er niet alleen over gepraat. Hierdoor krijg je niet alleen inzicht in de modellen, maar wordt ook geleerd hoe een marketingsessie het beste gefaciliteerd kan worden. Faciliteren is een steeds belangrijker onderdeel van het takenpakket van marketing professionals. Met dit boek kan het faciliteren geleerd worden door het te doen!
Tom Spanjaard is hbo-hoofddocent marketing en innovatie en heeft jarenlange ervaring in het ontwikkelen van creatief en innovatief onderwijs in het economisch domein. Daarnaast is hij een van de oprichters en managing partner van Voor-Sprong, dat innovatief jong talent aan bedrijven verbindt. Hij is de auteur van Handboek creatieve marketingwerkvormen.