Enigszins jaloers kan ik naar een goede vriend kijken die op netwerkborrels met het grootste gemak vreemden aanspreekt en de tijd van zijn leven lijkt te hebben. Zelf duik ik eerder wat schuchter achter een statafel en kijk bijna wanhopig om mij heen of ik een goede bekende spot die mij uit deze benarde situatie kan redden. Iemand met wie ik een goed gesprek kan voeren, in plaats van wat vluchtige banaliteiten mee uit te wisselen en waar gesprekspartners het toch vooral over zichzelf hebben...
Dat wat mij tegenstaat bij netwerkbijeenkomsten, herkende ik lange tijd wanneer ik LinkedIn doorstruinde. Veel contacten zijn vluchtig, onpersoonlijk en gaan vooral over de afzender zelf. Gelukkig komt hier stapje voor stapje een kentering in. Steeds meer lijkt LinkedIn het stadium van een digitale kaartenbak uit te groeien en volwassen te worden tot een platform om nieuwe contacten op te doen, waardevolle content te delen en elkaar beetje bij beetje te leren kennen - om wellicht buiten LinkedIn om nader kennis te maken en een samenwerking aan te gaan.
Natuurlijk zijn er nog veel losse contacten - ‘one LinkedIn-stands' - maar gelukkig vinden er ook goede gesprekken plaats en ontstaan er mooie relaties. Voorwaarde voor deze waardevolle contacten zit hem denk ik wel in de reden waarom wij LinkedIn gebruiken: willen we er vooral zelf beter van worden (contacten staan hierin gelijk aan personen aan wie jij geld wilt verdienen) of zien we het platform juist ook als een mogelijkheid de ander van dienst te zijn? Dienend leiderschap op LinkedIn dus.
In haar boek LinkedIn Power schrijft Marjolein Bongers dat deelnemers van haar workshops bij connectieverzoeken vaak inschatten of die persoon iets voor hen kan betekenen. Maar, zo stelt zij terecht, je kunt het ook omdraaien: wat kun jij voor hén betekenen? Kun jij die persoon ook ergens mee helpen? Om hieraan toe te voegen: Wat je geeft, krijg je terug.
Naast talloze handige tips hoe je LinkedIn-profiel zo efficiënt mogelijk in te richten, gaat Bongers in het laatste hoofdstuk in op de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini en hoe deze in te zetten op LinkedIn. Een korte opsomming (voor wie meer de diepte in wil, raad ik aan LinkedIn Power aan te schaffen):
1) Wederkerigheid: Mensen proberen evenredig te verhoeden wat zij van een ander hebben gekregen.
Toepassing: Wanneer je gratis (goede!) content weggeeft, zijn je contacten eerder geneigd jou een opdracht te gunnen.
2) Commitment& Consistentie: Mensen blijven graag bij hun eenmaal ingenomen standpunt.
Toepassing: Zorg dat je contacten eerst ‘ja' zeggen op een klein verzoek. Hierdoor vergroot je de kans dat ze ook ‘ja' zullen zeggen op een groter verzoek, zoals het maken van een face-to-face afspraak.
3) Sociale bewijskracht: We kijken naar anderen om te bepalen welk gedrag juist is.
Toepassing: Hoe meer aanbevelingen je van klanten op je profiel hebt staan, hoe overtuigender je op (potentiële) contacten overkomt.
4) Sympathie: Mensen zeggen liever ‘ ja' tegen iemand die ze sympathiek vinden.
Toepassing: Zorg dat vriendelijk lacht op je profielfoto.
5) Autoriteit: Mensen zijn snel geneigd te doen wat een autoriteit zegt.
Toepassing: Schreeuw niet dat je de beste bent, maar laat door goede content zien dat je verstand van zaken hebt.
6) Schaarste: We hechten waarde aan dingen die schaars of moeilijk te verkrijgen zijn.
Toepassing: Organiseer je een event, geef dan aan dat er maar een beperkt aantal geïnteresseerden kan deelnemen.
7) Eenheid: Het gevoel dat de zender en de ontvanger dezelfde identiteit delen.
Toepassing: Neem deel aan LinkedIn-groepen met gelijkgestemden.
Hopelijk ten overvloede, maar bovenstaande tips moeten natuurlijk alleen ingezet worden wanneer zij authentiek en integer zijn. Zoals we in het ‘normale' leven ook van elkaar mogen verwachten. Klets wat minder over jezelf, maar vraag oprecht naar de ander. LinkedIn biedt een mooi platform om onszelf hierin te trainen. Even dus geen focus op de vraag wat het jou kan bieden, maar op wat jij voor de ander kan betekenen.
Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling. www.hjkamsteeg.nl
Over Henk Jan Kamsteeg
Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie