Niets is minder waar. Dit boek is weliswaar speels en vooral geschreven in de hoe-vorm. Het is zeker ook origineel, meningvormend en visionair. Bedoeld voor mensen die niet willen afwachten hoe de turbulente wereld om hen heen verandert; de ‘Zigzag Zeitgeist’. Die zelf hun koers bepalen om met een bestaande of nieuwe organisatie maatgevend te worden.
Gamechangers zijn winnaars in idee en uitvoering. In de opinie van Peter Fisk kunnen dat zowel ondernemers als marketeers zijn. Van wereldspelers en van kleine bedrijven. Gevestigde orde zowel als start-ups. De voorbeelden komen uit vele industrieën; producten zowel als diensten. Waar steeds intelligentere consumenten machtiger worden. Je kunt niet uit een boek leren hoe je Gamechanger wordt. Het nadeel van voorbeelden is dat ze al eens eerder gedaan zijn. Je leest erover en laat je inspireren door het ‘waarom’ en ‘wat’ van anderen. Succes is met een sterk idee een klantprobleem oplossen. Op zo’n wijze dat de klant een fan van je wordt door de waarde die je aan zijn leven toevoegt.
In dit boek zijn de voorbeelden ontleed op veel dimensies. Niet bedoeld om de inzichten en gereedschappen te kopiëren, maar om tot een eigen uniciteit te komen. In anders nadenken schuilt het concurrentieel voordeel voor de toekomst. Als er al een uniforme karakteristiek te ontdekken valt in tussen al deze zeer behendige Gamechangers, dan is dat het tweeledig gebruik van de hersenen. Uit onderzoek blijkt dat vooral ondernemers vertrouwen op de linker (logica en structuur) én rechter (intuïtie en emotie) hersenhelft. Ondernemers evalueren, anders dan managers, op vrij grove lijnen. Ze stellen snel bij, brengen nieuwe focus aan en nemen weer positie in. Daar, waar ze het verschil kunnen maken.
Dit boek heeft een brede scope en wordt aanstekelijk omlijst met Fisks eigen modellen, waaronder maar liefst 16 canvassen op het gebied van toekomst, merk, creatie en prestaties. Wil je als senior marketeer dit boek lezen? Absoluut. Het is het leukste strategische marketingboek van deze tijd. Peter Fisk wil dat jij de wereld verbetert en helpt je ‘bold, brave and brilliant’ te worden.
Over Jeanine Dijkhuis
Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.