In tijden als deze, waarin organisaties voornamelijk bezig zijn met kostenreductie en 'downsizing', wordt het steeds belangrijker om in te zien hoe engagement gestimuleerd en behouden kan worden.
Het zijn namelijk de 'engaged' werknemers die essentieel zijn voor bedrijfssucces. Zij identificeren zich met de organisatiedoelen, willen het 'stapje extra' zetten en treden op als vertegenwoordiger van hun organisatie. Studies linken engagement aan een hogere omzet, minder ziekteverzuim, een hogere productiviteit, meer innovatie, een hogere klantbetrokkenheid en talentretentie.
Desalniettemin wijst survey na survey uit dat het niveau van employee engagement in organisaties laag is. In de UK worden de kosten van disengagement zelfs geschat op zo'n 38 miljard pond per jaar.
Holbeche en Matthews zetten uiteen wat aanjagers zijn van engagement, hoe je engagement kunt meten in je organisatie en hoe je een cultuur van engagement kunt bouwen. Treffend hierbij is de uitspraak: 'The soft skills are the hard skills'. Hoewel engagement lastig is om te meten, trainen en ontwikkelen; het onderscheidt de geweldige bedrijven van de gemiddelde bedrijven.
Een aantal mooie termen passeren de revue in dit handboek. Zo wordt er gesproken over 'shared value versus shareholder value' en over MBWA: Managing by Wandering Around. Engaging managers creëren een klimaat van open communicatie, empathie en oprechte interesse en zij sturen hun werknemers in de richting van succes.
Uiteindelijk concluderen zij met het begrip Return on Engagement (ROE): hoog betrokken personeel met een grotere intentie om te blijven in de organisatie, de bereidheid meer moeite te doen en innovatief te zijn, met bevredigde klanten en daarmee goede bedrijfsresultaten tot gevolg.
Het boek geeft een zeer praktische, uitgebreide uiteenzetting over het maken van een goede, zinvolle survey die het niveau van engagement in een organisatie kan meten. Om open deuren te voorkomen zetten zij de stap van abstractie naar concretie en nemen zij managers en HR-personeel aan de hand. Zij beschrijven alle mogelijke reacties van personeel en omgeving op het gebied van weerstand en cultuur en willen hiermee niet blijven hangen in het hoog-over jargon wat engagement soms kan zijn. Inspirerend aan dit boek vind ik de helderheid en logica waarmee het verhaal is neergezet.
Alle belangrijke theorieën worden in vogelvlucht besproken zonder dat het een empirische verhandeling wordt. Al een aantal jaar ben ik vanuit studie en werk gefascineerd door het begrip engagement, en niet vaak worden zulke concrete handvatten aangeboden om theorie naar de praktijk te brengen. Als jonge adviseur in een werk/leertraject vol ambitieuze, getalenteerde mensen zie je wat investeren in engagement kan opleveren voor een organisatie; een groep bevlogen en betrokken young professionals die altijd bereid zijn het stapje extra te zetten.
Dat niet iedere organisatie inspeelt op dit causale verband, maakt dit boek goed duidelijk. In mijn adviesopdrachten merk ik vaak dat engagement bijvangst is; een prettig extraatje in het proces. Holbeche en Matthews weten de noodzaak tot verandering hiervan goed te benadrukken. Het boek kan dan ook iedereen aanspreken; zowel managers als werknemers, staf als lijn, jong als oud. Hopelijk inspireert dit boek niet alleen mij, maar ook vele andere werknemers, werkgevers, wetenschappers en auteurs, om het begrip engagement verder op de kaart te zetten.