Michels' benadering kenmerkt zich met name door beknoptheid, helderheid en bruikbaarheid. Ieder hoofdstuk van 'Basisboek communicatie'wordt ingeleid met een index van paragrafen en een korte samenvatting van het hoofdstuk dat volgt. Die samenvatting eindigt steeds met de centrale vragen die in het desbetreffende hoofdstuk worden behandeld. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met tien meerkeuzevragen, waarmee de lezer kan bepalen of hij de stof begrepen heeft. De antwoorden staan helemaal achterin, zodat je je in eerste instantie best zonder begeleiding door de stof heen kunt werken. Inhoudelijk biedt de derde druk weinig nieuws ten opzichte van de vorige drukgangen. De illustraties zijn geactualiseerd, maar dat is het wel zo'n beetje. De wereld waarin communicatietechnieken hun waarde moeten bewijzen, mag dan volop in beweging zijn; binnen het vakgebied op zich verandert niet zo veel. De hoofdstukindeling van het boek laat zich dan ook raden: 1 Communicatie (een inleiding) 2 Interne communicatie 3 Concerncommunicatie 4 Marketingcommunicatie 5 Communicatieplan 6 Perscontacten 7 Media 8 Tekst en beeld 9 Werken met externe bureaus Studenten (in het hbo) zijn vaak nogal pragmatische types; die willen tenminste weten hoe zij iets moeten doen, bijvoorbeeld een communicatieplan schrijven. Daarom heeft Michels extra aandacht geschonken aan het hoofdstuk dat daarover gaat. Stap voor stap doorloopt hij het proces van communicatieplanning, om uiteindelijk af te sluiten met een 'Checklist communicatieplan'. Het boek verdient zonder meer de plaats die het in de communicatieliteratuur inneemt. Dat wil niet zeggen dat de opzet niet voor verbetering vatbaar is. Zo vind ik de literatuurverwijzing (achterin) erg summier. Het boek zou zeker nog aan gebruikswaarde winnen, zeker voor lezers zonder docent in de buurt, wanneer er per thema, dus per hoofdstuk, naar verdiepingsmogelijkheden werd verwezen. Dat geldt zeker voor de thema's 'perscontacten', 'media' en 'tekst en beeld'. Wie daarmee aan de slag wil, kan wat gerichtere informatie best gebruiken.
Over Bert Peene
Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.