Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Geen guts geen glory

Het handzame 'Geen guts geen glorie' (formaat portefeuille) belooft een weergave van de stand van zaken binnen de belevenismarketing. De schrijfster, Gemma Veel, is mede-bedenkster van het 3FM-concept en het Glazen Huis en wordt op de achterflap geïntroduceerd als 'belevenismarketinggoeroe'. Voor 'Geen guts geen glorie' interviewde de auteur bedrijven die concepten uit de belevenismarketing gebruikt hebben. De inhoud van de interviews blijft echter steken op het beschrijven van voorbeelden van succesvolle campagnes uit het verleden. Het resultaat is daarom niet meer dan een overzicht van leuke reclamestunts die we al te vaak in powerpointvorm op diverse congressen en workshops hebben gezien. Deze keer aangevuld met een stukje samenvatting van Gemma Veel.

Mirjam Hensels-van den Broek | 30 januari 2009

Als nieuwkomer in de wereld van belevenismarketing hoopte ik met het lezen van 'Geen guts geen glorie' van Gemma Veel een snelle inhaalslag te maken in mijn vermeende kennisachterstand op het gebied van dit vakgebied. Maar bladerend door het boekje zie ik veel zwart/wit plaatjes, grote letters, creatief uitziende koppen in spiegelschrift en vooral veel wit per pagina. De beloofde tips en analyses zijn summier en zó voor de hand liggend dat ze niets nieuws toevoegen aan de kennis die elke gemiddelde manager inmiddels heeft opgedaan op het gebied van imagineering. Het is ook bijna te mooi om waar te zijn als ik door het lezen van dit kleine boekje direct een overzicht zou kunnen krijgen van de stand van zaken binnen de belevenismarketing. Van de 78 pagina's gaan 50 pagina's over cases zoals Coca-Cola, de Donorshow en de Michelingids. Deze cases zijn inmiddels zó bekend dat ze regelmatig onderwerp van borrelpraat en verjaardagsfeestjes zijn. De opbouw van de cases is inconsistent en de schrijfster heeft niet bij alle bedrijven de achtergronden weten te achterhalen. Bovendien is de afwerking van het boek zo hier en daar slordig. Kortom: ik zou dit boek niet op mijn afdeling rond laten gaan. Het biedt een overzicht van leuke reclamestunts die we al te vaak hebben zien langskomen, en voegt daaraan te weinig toe om tot nieuwe inzichten over belevenismarketing te komen.

Over Mirjam Hensels-van den Broek
Mirjam Hensels-van den Broek is verbonden aan Managementbureau Hensels. Ze is (interim)manager, adviseur en trainer in de branches onderwijs, hospitality en wellness. Daarnaast is zij gelieerd aan Dunit.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden