Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Lekker schrijven in m'n pyjamabroek

Op de cover van 'Lekker schrijven in m'n pyjamabroek' staat '71 columns over lefschoppers en lamzakken, thuiswerkers en treiteraars, zelfstandigen en zeurpieten'. Voldoende om een potentiële lezer nieuwsgierig te maken naar de inhoud. De foto van Charles Groenhuijsen met slaperig hoofd, haar in de war en vrolijk geruite pyjamabroek doet de rest. Het boek is hilarisch om te lezen voor iedere werkende Nederlander, want heel herkenbaar.

Daniëlle de Jonge | 13 februari 2009

'Lekker schrijven in m'n pyjamabroek' is een boek voor zzp'ers en thuiswerkers, om te lachen over bazen en mensen die werken op kantoren. Maar ook voor iedereen die op kantoor werkt is het leuk, omdat het ongetwijfeld een heleboel 'oh ja'-momenten oplevert en er daarmee ook regelmatig een dikke grijns op uw gezicht zal verschijnen. Er zit wel een klein risico in voor de medewerkers van kantoren. Het thuiswerken en zelfstandig ondernemerschap wordt op sommige momenten in het boek zo aantrekkelijk gepresenteerd, dat u zomaar zou kunnen besluiten om uw collega's te laten voor wat ze zijn om direct uw thuiskantoor te betrekken. Toegegeven, ik ben niet de meest objectieve recensent voor dit boek. Al een aantal jaar werk ik naar volle tevredenheid als zzp'er, dus elke dag betrek ik mijn eigen thuiskantoor. Vergaderingen heb ik elke ochtend vijf minuten met mijzelf en beslissingen hoef ik met niemand te overleggen. Net als andere zzp'ers is mijn doel het hebben van een geweldig leuke baan met tevreden opdrachtgevers. Dit zijn onder andere zaken waar ook Charles Groenhuijsen uitermate over te spreken is. Na zijn carrière als correspondent in de USA is hij aan de slag gegaan als zelfstandig ondernemer. Een van zijn opdrachtgevers is Kluwer en voor hen schrijft hij al een tijdje columns voor op internet. De 71 leukste en beste zijn verzameld in dit boek. Ongeveer alle onderwerpen van werkend Nederland komen voorbij. Het nut van vergaderen, powerpointpresentaties, humor en treiteren op kantoor, de nieuwe 'trend' van verveling tijdens werkuren en de zin en onzin van digitaal bereikbaar zijn. Of bijvoorbeeld de overeenkomsten en verschillen van mannen en vrouwen op de werkvloer (en waarom zijn er toch zo weinig vrouwen werkzaam op hogere functies, doe er wat aan!), de jongere en toekomstige generaties, jatten van de baas en wat werknemers zoal doen in de tijd dat ze op kantoor zitten (behalve werken dus….). De schrijver woont afwisselend in Nederland en de USA, waardoor hij regelmatig de vergelijking trekt tussen deze twee landen. Hoe goed wij het op sommige vlakken hebben, maar ook wat wij van de Amerikanen zouden kunnen leren. Door heel het boek heen komt 'de baas' veelvuldig aan bod. Is het een teddybeer of juist een bullebak, wie is er nu echt de baas van de afdeling, bazen moeten vaker huilen en de zin en onzin van bijscholing van het management. Stuk voor stuk leuk om te lezen voor de medewerkers en de bazen zelf, daar ben ik van overtuigd. Uiteraard moeten ook de collega's het op een grappige manier ontgelden in de columns. Ze klagen te veel, doen te weinig, maken vreemde geluiden of lopen erbij in een aardappelzak of juist een Armani-pak. Collega's zijn er kortom om je mateloos aan te irriteren of juist heerlijk veel plezier mee te maken. Het boek is zeker een aanrader. De schrijfstijl is heel toegankelijk, scherp en heeft de nodige dosis humor. Het voordeel van columns is dat je het boek af en toe even er bij pakt om wat te lezen. Lekker ontspannen!

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden