'Licht op leren' beschrijft hoe talentmanagement voor iedereen toegankelijk te maken is. Daarbij worden veel verschillende partijen betrokken: topmanagers, HR-managers, vakbonden en overheid. De tijd dat bijna iedereen voor het leven bij een bedrijf kwam werken, ligt al ver achter ons. Waar een medewerker vroeger kon meegroeien met het bedrijf om in elke levensfase passend werk te doen, wisselen medewerkers tegenwoordig gemakkelijk van organisatie. Investeringen in kennis en kunde van medewerkers vertrekken dan mee. Dit vraagt om nieuwe oplossingen met betrekking tot leren en kennismanagement. Door een talentmanagementprogramma's en het boeien van medewerkers (zie bijvoorbeeld 'De geluksfabriek') kunt u het wegstromen van kennis zoveel mogelijk beperken. Talentmanagementprogramma's zijn echter meestal alleen voor de toptalenten weggelegd. Echter ook de minder getalenteerde mensen in een bedrijf zijn belangrijk om een gezond bedrijf te creëren en te behouden (zie bijvoorbeeld ook 'Gelukkig ik ben een grijze muis'). Het eerste deel beschrijft wat wollig allerlei terminologieën en is erg gericht op de Vlaamse situatie. Vervolgens gaan Hannelore Calmeyn, Karel de Witte en Jan Weverbergh kort in op een aantal bekende theorieën als systeemdenken uit Peter Senges 'De vijfde discipline' en de kleurentheorie uit 'Leren veranderen'. Deze theorieën gebruiken zij vervolgens om de koppeling te leggen tussen onderwijs en bedrijfsleven. Dit gedeelte blijft naar mijn mening wat theoretisch maar is inspirerend om zelf tot nieuwe ideeën te komen om samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven te verbeteren. Het meest toepasbaar vond ik het derde deel; dit biedt een verhelderende nieuwe kijk op talentmanagement vanuit verschillende perspectieven. Wat veel inzicht biedt, is bijvoorbeeld welke rol topmanagers van de overheid verwachten en andersom. Dit is in kaart gebracht voor de volgende rollen: topmanagers, HR-managers, HR-consultants, vakbonden en overheid. Dan blijkt dat de verwachtingen over en weer nogal eens niet goed op elkaar aansluiten. Verder wordt duidelijk dat talentmanagement verder reikt dan organisationele grenzen. De aanbevelingen op maatschappelijk niveau zijn mogelijke oplossingen waarbij de contradictie tussen flexibiliteit en veiligheid van de werknemer én de werkgever geslecht wordt. Ten slotte beschrijven de auteurs zes perspectieven over leren en werken. De interactiebril, formele bril, verander-, doorkijk-, instructie- en rotatiebril laten zien hoe u verschillende leertechnieken kunt inzetten om het gewenste doel te bereiken. De doelstelling om talentmanagement op landelijk of zelfs Europees niveau te verbeteren, is nogal hoog gegrepen voor dit boekje. Maar dit boekje is wel een goede eerste stap in het beter benutten van talenten van elke medewerker. Zoals Charles Augustin Sainte-Beuve dat mooi verwoord heeft: 'Door zich onmogelijke dingen ten doel te stellen, bereikt men op den duur mogelijke doelen, waartoe men het anders nooit zou hebben gebracht.' 'Licht op leren' helpt u op weg om talentmanagement te verbeteren, zowel binnen uw organisatie als in samenwerking met andere organisaties en het onderwijs.
Over Jan Jacob Bos
Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.