Het is tegen deze achtergrond dat Enno Masurel het midden- en kleinbedrijf (mkb) aanspoort om meer te communiceren over hoe men maatschappelijk actief is. Papieren rapportages behoren op z'n zachtst gezegd niet tot de favoriete activiteiten van het mkb. Daarom schreef hij 'Ondernemen met een maatschappelijke paragraaf' als praktische handleiding voor ondernemers.
In de zomer van 2007 verscheen het EIM-rapport 'Maatschappelijk ondernemen in het grote mkb'. Hieruit blijkt dat het mkb wel degelijk maatschappelijke activiteiten verricht en actief is op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De merkwaardige uitkomst is echter dat de ondernemers in het mkb nauwelijks praten (of op een andere manier communiceren) over wat zij aan mvo doen. Zijn ze te bescheiden of zijn ze bang om als schijnheilig te worden aangemerkt als ze de wereld vertellen wat ze op maatschappelijk vlak doen? Volgens Enno Masurel, hoogleraar Duurzaam Ondernemen en directeur van het VU Center for Entrepreneurship, komt het vooral omdat de mkb-ondernemers hun eigen maatschappelijke activiteiten niet onder de term maatschappelijk verantwoord ondernemen scharen. Misschien weten ze ook niet goed hoe het moet. Na lezing van 'Ondernemen met een maatschappelijke paragraaf' moet dat wel duidelijk zijn. Nadat eerst maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt gedefinieerd in de inleiding, wordt in hoofdstuk 1 de theoretische achtergrond nader toegelicht. Via de 'Club van Rome' (1968), 'Grenzen aan de groei' (1972), ' Small is beautiful' van Schumacher (1973), 'Cradle to Cradle' (2002) naar 'The Unconvenient Truth' van All Gore (2006) werd de aandacht voor Profit, People en Planet (de drie P's) ontwikkeld. Erg handzaam is het dat Masurel steeds de vertaling maakt naar het mkb. Externe druk komt bij deze ondernemers vaak vanuit de directe omgeving, bijvoorbeeld van omwonenden die klagen over de stank van een fabriek of van familie van de ondernemer om die ene werknemer toch maar niet te ontslaan. Vervolgens beschrijft Enno Masurel de aanleiding om een aangepaste handleiding te schrijven voor het mkb. Het midden- en kleinbedrijf is namelijk niet zomaar een variant van het grootbedrijf, maar vertoont onvergelijkbare typische kenmerken, zoals: de dominante aanwezigheid van de ondernemer, een sterke lokale en regionale gerichtheid, het is sterk gericht op de korte en middellange termijn en omvat veel familiebedrijven. Deze kenmerken beïnvloeden sterk de bedrijfsvoering en om die reden is een mkb-variant nodig. Masurel geeft een tiental voorbeelden van rapportages over maatschappelijk ondernemen. Mij sprak het geval van Schipper Kozijnen erg aan. Dit bedrijf heeft timmerfabriek De Verbinding als leverancier heeft: een fabriek met dove medewerkers. Het boek eindigt met een tiental vormen waarin een maatschappelijke paragraaf gegoten kan worden. Van website tot workshop, van folder tot een vermelding in het nieuwe boek van de auteur. Een praktisch, no-nonsense boekje (55 bladzijden) voor de mkb-er die zijn licht niet onder de korenmaat wil laten schijnen, maar trots naar buiten komt met zijn maatschappelijke betrokkenheid.