In het eerste hoofdstuk van 'Scenario naar Lean' rekenen Wijnands en van den Boom op laconieke wijze af met de bekende verbetermethoden, die vaak veel te ingewikkeld zijn en daarom vaak inadequaat gehanteerd worden. De auteurs hebben zelf op pragmatische wijze een aanpak geconstrueerd uit elementen van een aantal bekende methoden als Lean thinking, diverse Japanse Methoden en het INK Model.
Het model bevat zes fasen waaraan elk een hoofdstukje in het boek is gewijd. Per hoofdstuk pakken ze de krenten uit de pap.
1. Het formuleren van de missie/visie van de organisatie
2. Het vaststellen van kritische succesfactoren
3. Het afleiden van prestatie-indicatoren
4. Hoe te komen van ist naar soll
5. Het doorlopen van het stappenplan tot structureel verbeteren
6. Het continue verbeteren van de organisatie
In fase 5 gaat men in op het fenomeen voorraad. Het reduceren van alle vormen van tussen - en eindvoorraad (het lean maken) legt efficiencyproblemen in de operatie bloot. Het stappenplan dat dit moet realiseren is zeer praktisch en op vrijwel elk primair proces toepasbaar.
De opzet van het boekje maakt het niet geschikt voor zeer onervaren mensen. In het streven om een compact boekje te schrijven mocht er veel niet opgeschreven worden. Wanneer je helemaal niet bekend bent met het formuleren van een missie en een visie biedt het boekje veel te weinig soelaas. Maar, hoe erg is dat? De visie van een organisatie wordt bij voorkeur ook niet bepaald door een junior marketing medewerker.
Het boek geeft echter een goede rode draad en die is voor zowel senior- als juniormanager van belang. 'Scenario naar lean' bevat veel praktische tegeltjeswijsheid die in kleine kadertjes is gezet.
De mooiste - althans wat mij betreft- staat in het hoofdstuk over de impact op de organisatie en de automatisering op pagina 106: 'Eerst organiseren dan automatiseren'. Dit is zo'n beetje mijn lijfspreuk geworden de afgelopen jaren. En omdat IT-ers vaak zo erg mooi en verleidelijk over dit onderwerp kunnen praten had ik graag wat argumenten gezien die mensen wapent tegen bijvoorbeeld ERP verkopers. 'Koopt geen ERP software voor dat u weet wat u ermee wilt bereiken' had er eentje kunnen zijn. Of: 'Computers kunnen alles, nu de mensen nog'.
Afgezien van de te dunne IT-component van het boekje, het optimaliseren van bedrijfsprocessen kan immers zelden zonder veranderingen in de ICT en daarover staat er bijna niks in, is het zeker de moeite van het lezen waard. Het beslaat iets meer dan 100 compacte pagina's en je leest het dus vlot uit. Leuk en leerzaam voor op het strand.
Over Nico Beenker
Drs. Nico Beenker mmc heeft vijfentwintig jaar ervaring met IT-projectmanagement in het bedrijfsleven en bij de (semi) overheid, hij managet projecten, geeft nprojectmanagementtrainingen en coacht projectmanagers en opdrachtgevers. Eerder publiceerde hij Handboek CRM (2002), Lead IT or Lose IT (2010, 2015).