In ruim 260 pagina's wordt de ontstaansgeschiedenis, de hype, neergang en toekomst van het internet besproken. Ondanks de grote hoeveelheid feiten leest het boek prettig. Met name de beschrijving van de hype in Nederland is goed. Nadeel van het boek is dat de focus ligt op bedrijven en particulieren, het boek zou meer toegevoegde waarde bieden als ook de verandering in de bedrijfsvoering zou worden beschreven. Denk bijvoorbeeld aan e-procurement en auctions die grote impact hebben op inkopende organisaties. Maar ook de toegenomen integratie van bedrijven, het beschikbaar krijgen van voorraden en het kunnen volgen van orders/zendingen via websites. Het interessante van het hoofdstuk over de ontstaansgeschiedenis (dat trouwens te lang is) is dat de internethype in Amerika al omgeslagen was in het knappen van de luchtbel, toen in ons land nog diverse beursgangen en de veelbesproken UMTS-veiling werden georganiseerd. De media in Nederland, maar ook beursanalisten en (institutionele) beleggers hebben dat blijkbaar destijds niet opgemerkt. De hype in Nederland heeft veel 'helden' voortgebracht, waarvan de meest bekende uitgebreid omschreven staan. Denk aan Maurice de Hond, Nina Brink, Roel de Hoop (van internetwarenhuis Hot.Orange), investeerder Jeroen Mol (met zijn bekende uitspraak: "Als je winst maakt, ben je een lul") en uiteraard internetgoeroe Roel Pieper. De bereikte resultaten, zowel positief als negatief, zijn op basis van feiten beschreven, een oordeel wordt niet gegeven. Het boek is een document dat in helder taalgebruik beschrijft wat gebeurd is. Jammer dat een nadere analyse van het ontstaan van de hype niet wordt gemaakt. Hoe heeft het zover kunnen komen? Zou een dergelijke hype nog een keer kunnen ontstaan? Hoe hebben beleggers, bestuurders en overheden zo blind kunnen zijn voor 'de regels van de nieuwe economie'? Een deel van het antwoord wordt gegeven. Natuurlijk hebben media en analisten een grote rol gespeeld bij het opblazen van de luchtbel. Maar ook de ondernemers, die in het boek volop ruimte krijgen hun verhaal te vertellen, zijn natuurlijk niet zonder schuld.
Recensie
Gekte.com
Nog maar een paar geleden kenden we het fenomeen, internetgekte. Elk bedrijf moest miljoenen investeren in internet en via beursgangen overstegen kleine bedrijfjes in de nieuwe economie de multinationals uit de oude economie. Alle ontwikkelingen uit de beginperiode van internet en de ontstane hype zijn beschreven in het boek met de toepasselijke titel 'Gekte.com'.
Remko van der Honing
|
4 januari 2004
|
1-2 minuten leestijd