Vijftig bedrijven passeren de revue. Of dat de meest in aanmerking komende zijn is altijd arbitrair, maar wat mij betreft is de auteur er in geslaagd interessante cases te behandelen. Dat de Verenigde Staten met 26 beschrijvingen een behoorlijke dominantie hebben zegt iets over de voortrekkersrol die het land sinds het begin van de 19e eeuw heeft. De auteur is een Brit. Patriottisme zal dus niet de reden zijn. Van eigen bodem vinden we De Amsterdamsche Wisselbank en Endemol. Dilemma is natuurlijk welke bedrijven hebben de wereld veranderd en welke hebben een rol van betekenis gespeeld of spelen die? VOC, Philips, Shell e.a. hadden er zomaar bij gekund.
De opzet is duidelijk en het boek is gemakkelijk leesbaar. De schrijver heeft gekozen voor een chronologische volgorde. Raakt u tijdens het lezen toch de draad kwijt, geen zorgen. Ieder hoofdstuk is overzichtelijk ingedeeld en voorzien van een tijdsbalk. Talloze afbeeldingen fleuren de boel flink op. Niet zelden met een stevige 'o ja' ervaring. Dat geldt ook voor de feitjes die uitgelicht worden zoals bijvoorbeeld: 'hij klopt en hij veegt en hij zuigt.' Een reclamecampagne van Hoover gestart in 1919. De stofzuigers worden al vele jaren niet meer gemaakt maar ik was niet de enige in mijn omgeving die zonder na te denken de merknaam kon ophoesten. Voor wie uit brede maatschappelijke interesse en algemene ontwikkeling meer kennis wil hebben van de ontstaans- en ontwikkelingsgeschiedenis van 's werelds grote merken is 'Bedrijven die de wereld hebben veranderd' een 'nice to have'. Om wanneer in professioneel gezelschap over de grote multinationals uit heden en verleden wordt gesproken overeind te blijven, misschien zelfs een stapje beter geïnformeerd te zijn, een 'must have'.
Wilt u het naadje van de kous weten dan is het boek 'not enough'. Geen leesboek, maar lekker voor in het vliegtuig. Elke case is 5-6 pagina's, maar na er 3 of 4 gelezen te hebben geloof je het wel weer even. De kunst is de feiten te onthouden anders sla je in de discussie alsnog de plank mis.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.