Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het Media Handboek

'Het Media Handboek', geschreven door twee van de meer bekende en ervaren communicatieadviseurs van ons land, is geen academisch studieboek. Dit boek van Charles Huijskens en Dig Istha is een exercitie in het trekken van lessen uit de dagelijkse communicatiepraktijk.

Louis Thorig | 30 juni 2009 | 2-3 minuten leestijd

'Het Media Handboek' is een aanrader voor communicatiemanagers van middelgrote en grote profit en non-profit organisaties. Voor hen zijn terugkerende vragen: Hoe krijg ik op een doeltreffende manier de organisatie- of productnaam positief in het nieuws zonder overmatig veel geld te spenderen aan reclame. Maar ook als het fout gaat, hoe ga ik om met de media wanneer er sprake is van een bedreigende situatie voor de organisatie die kan uitmonden in een crisissituatie. Het boek is overzichtelijk opgebouwd en elk hoofdstuk eindigt met een opsomming van handige tips. 'Het Media Handboek' is bovendien doorspekt met leuke anekdotes uit de dagelijkse praktijkvan de auteurs. Het behandelt alle facetten van de omgang met de media, zowel voor goede tijden als voor crisissituaties. Wanneer moet je een persconferentie organiseren en wanneer beslist niet en kun je beter volstaan met het versturen van een persbericht? Hoe organiseer je volgens de regelen der kunst een persconferentie? Hoe schrijf ik een goed persbericht dat die nieuwsingrediënten bevat die de kans verhogen dat een journalist daar iets mee gaat doen?

Allemaal vragen die in 'Het Media Handboek' aan bod komen. Een mooie tip van de auteurs: Maak het in een persbericht gemakkelijk voor een journalist om bronnen te raadplegen om hoor en wederhoor toe te passen. Volgens Charles Huijskens en Dig Istha moet het omgaan met de media op drie pijlers gestoeld zijn: actie, creativiteit en integriteit. Actie wil zeggen, probeer zelf de regie in handen nemen. Creativiteit: probeer als communicatiemanager op een zo origineel mogelijke wijze een punt te maken. Dat betekent: spreek in beelden, praat in spreektaal, formuleer korte zinnen. Integriteit: lieg nooit, draai er niet omheen, ga niet fantaseren als je de juiste feiten niet kent. Denk altijd in krantenkoppen. Dus probeer de centrale boodschap te verwoorden in 'soundbites'. Een hele belangrijke tip is: wees voorzichtig met journalisten die je niet kent, maar wees nog voorzichtiger met journalisten die je goed kent. Veel communicatiemanagers zijn traditioneel ingesteld en maken nog steeds gebruik van een knipseldienst om te weten of hun organisatie goed in de pers komt. Maar het medialandschap is de laatste jaren sterk veranderd sinds de komst van internet, waarschuwen de auteurs. Met andere woorden communicatiemanagers moeten niet alleen de berichtgeving in de schrijvende pers, radio en tv monitoren maar ook al het relevante op internet in de gaten houden. Het nieuws verspreidt zich razendsnel wereldwijd. Een onconventionele manier om met je doelgroep te communiceren, is het beginnen van een eigen weblog. Nederland is nog lang niet zo ver op het gebied van weblogs als de Verenigde Staten. Maar dit zal snel gaan veranderen. Tot besluit geven de auteurs een opsomming van titels van boeken die altijd van pas komen bij de voorbereiding van journalistieke contacten. Conclusie: 'Het Media Handboek' heb ik in één adem uitgelezen en is voor menig communicatiemanager het aanschaffen waard.

Over Louis Thorig

Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Charles Huijskens, Dig Istha
Het Media Handboek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden