Het motiveren van medewerkers is vooral voor de jonge en/of startende leidinggevende een bijzonder en belangrijk onderwerp. Het boek begint met een aantal spiekbriefjes waarin we snel kunnen opzoeken hoe we werknemers die buiten kantoor werken kunnen motiveren en hoe we omgaan met stress, maar ook het belang van het waarderen van medewerkers staat al direct voor aan in het boek.
De versie die ik las, is in 2006 uitgekomen, ruim voor de crisis dus. Dat verklaart waarom er nog gesproken wordt over de arbeidsmarkt waarin medewerkers gemakkelijk naar een andere werkgever vertrekken als ze zich niet gewaardeerd voelen. Nu ligt dat wat anders, maar het verhaal over hoe we medewerkers kunnen motiveren blijft staan als een huis. Het wordt zelfs nog belangrijker om de mensen die normaal weg zouden gaan, en die nu door de crisis blijven 'hangen', goed mee te krijgen in de organisatie. Daarmee komen we dan gelijk bij een ander belangrijk punt en dat is het motiveren van uzelf als leidinggevende. Want als we zelf niet gemotiveerd zijn, gaan onze medewerkers dat zeker niet zijn. Er is een heel stuk over het bepalen van uw eigen houding met tips hoe u te werk kunt gaan.
Er is aandacht voor taalgebruik binnen de organisatie, en het geven van het goede voorbeeld. Als we willen dat mensen op tijd terug zijn van hun lunchpauze, is het logisch dat we zelf het goede voorbeeld geven door zelf op tijd terug te zijn. We krijgen een overzicht van de belangrijkste handvatten om onze medewerkers te leren kennen, wat vinden zij belangrijk (scholing, verantwoordelijkheid krijgen, waardering en beloning enzovoort). Er wordt aandacht gegeven aan het vertrouwen dat we onze medewerkers kunnen geven zodat dit motiverend gaat werken. We lezen over het begeleiden van de professionele groei, met een daarbij horende beloning (en dat is niet alleen geld!). Verder is er aandacht voor het motiveren van mensen die op een andere locatie werken (ook over de grenzen), en mensen die thuis werken. Met daarna ook nog aandacht voor stress. Het laatste hoofdstuk is voor ons in Nederland wat minder 'gezellig'. Hier licht de auteur een tiental organisaties uit waar men iets bijzonders gedaan heeft om mensen te motiveren. Maar het zijn allemaal Amerikaanse organisaties en dat vind ik jammer. De vertalers zouden hier gemakkelijk voorbeelden uit eigen land hebben kunnen invoegen, zodat het duidelijk herkenbaar blijft. Maar ik blijf met veel plezier de boeken voor Dummies gebruiken als handzaam en helder boek in leuke taal.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.