Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het zwarte boekje voor netwerkers

Netwerken en relaties onderhouden, is een kunst en een sport. Dit is niet geschikt voor ongeduldige mensen die snel geld willen verdienen. 'Het zwarte boekje voor netwerkers' van Jeffrey Gitomer is voor diegene die niet alleen een deal willen sluiten, maar ook een vermogen willen opbouwen. Schrijft Jeffrey Gitomer historie met 'Het zwarte boekje voor netwerkers'? Of is 'Het zwarte boekje voor netwerkers' een zwarte bladzijde uit zijn geschiedenis?

Peter Vermeulen | 22 mei 2008 | 3-4 minuten leestijd

Netwerken is een noodzakelijke vaardigheid voor managers geworden. Vaak gaat het er niet meer om wat je doet of hoe goed je dat doet. Beslissers geven nu eenmaal vaak de voorkeur aan zakendoen met vrienden. Het gaat dus niet alleen om 'Wie ken ik?' maar veel belangrijker 'Wie kent mij?' Wie zaken wil doen, moet er dus voor zorgen dat hij de juiste mensen kent.

Jeffrey Gitomer vertelt geen geheimen over hoe je met mensen in contact komt. Hij is van mening dat de belangrijkste les is, dat je eerst dient te geven zonder iets terug te verwachten. Dat komt vervolgens vanzelf. Dit klinkt eenvoudig, maar een meerderheid van de potentiële netwerkers is in eerste instantie vooral bezig met de vraag 'what's in it for me?' Deze houding stralen ze volgens Gitomer uit naar de mensen die ze benaderen. Dit signaal zal niet leiden tot een relatie die vele jaren meegaat. 'Niet doen' zegt de auteur. 'Geef. Je weet niet wat je terug krijgt, je weet niet wanneer, je weet zelfs niet van wie. Maar ooit zal de beloning komen.'

Auteur en salesgoeroe Jeffrey Gitomer legt in 'Het zwarte boekje voor netwerkers' uit hoe, waarom en waar je het beste kunt netwerken. En hoe je een netwerk kunt bouwen. Daarbij draait het niet alleen om het bezoeken van zoveel mogelijk borrels en het uitdelen en verzamelen van zoveel mogelijk visitekaartjes. Volgens Jeffrey Gitomer is géven dus het uitgangspunt. Van belang is om te bepalen wat u voor een ander kunt doen. Omdat u meent dat mensen iets aan elkaar kunnen hebben, moet u kijken hoe u anderen met elkaar in contact kunt brengen.

Jeffrey Gitomer doet dit uit aan de hand van zeven stappen. Hoewel stap zeven voor Jeffrey Gitomer stap zes-en-half is! De stappen om te netwerken, noemt Gitomer de waarde-instrumenten.

Deze stappen zijn:

- wie ken ik?

- wat wil ik?

- wat moet ik doen?

- hoe maak ik contact?

- wie kent jou?

- de geheime kracht van contacten;

- en de waarde van relaties.

Dit doet Jeffrey Gitomer op een zeer bijzondere, heldere en unieke wijze. Voordat hij u de eerste stap laat nemen, geeft hij u eerst achttien methoden, richtlijnen en regels voor contact. Deze strategieën en regels zijn simpel, maar niet altijd even gemakkelijk om toe te passen. Maar ze helpen om op een betere manier contact te leggen.

Het boekje staat vol met toepasbare wijsheden en spreuken. Jeffrey Gitomer zet u door middel van diverse opdrachten aan het denken en aan het werk. 'Eerst denken dan doen. Doen dus!' Hierdoor wordt u vriendelijk verzocht om de juiste stappen te zetten bij het opbouwen van uw netwerk. 'Het zwarte boekje voor netwerkers' van Jeffrey Gitomer is een lekker leesbaar boek boordevol zinvolle netwerktips. Niet alle tips zijn vernieuwend, maar zijn wel op een zeer vindingrijke manier gebundeld en beschreven.

De auteur is erin geslaagd om op uiterst toegankelijke wijze zijn gelijk te bewijzen. De Chief Executive Salesman doet dit door middel van de kracht van de herhaling, waardoor zijn boodschappen goed blijven hangen. Wilt u een netwerk opbouwen of uitbreiden? 'Het zwarte boekje voor netwerkers' zal u voor het leggen en onderhouden van relaties en contacten verrijken. Lees, maak uw huiswerk, pas dit toe en ooit zal de beloning komen!

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden