In 'WZGD?' probeert Jarvis de vraag 'Wat zou Google doen?' te voorzien van een antwoord. Met een beschrijving van wat hij noemt de Google-economie, legt hij in de eerste plaats uit wat de principes zijn achter het succes van Google. Vervolgens gaat bekijkt hij het effect van deze Google-economie op verschillende sectoren. Jarvis' uitleg is duidelijk en de voorbeelden zijn in een aantal gevallen goed en gedetailleerd uitgewerkt. Bijvoorbeeld met een beperkte cijfermatige onderbouwing.
Wel heeft Jarvis erg veel woorden nodig om zijn punt te maken. Een van de principes van Google is snelheid, ik stel voor dat de auteur dit principe toepast op de volgende versie van zijn werk. Hierdoor zal het boek bondiger en minder 'Amerikaans' overkomen. In het eerste deel van het boek beschrijft Jarvis hoe Google een compleet nieuw businessmodel creëerde. Samengevat: Door het gebruik van Google stijgt de toegevoegde waarde van Google, waardoor gebruikers Google meer zullen gaan gebruiken waardoor de opbrengsten van Google zullen stijgen die overigens meteen gedeeld worden met de belangrijkste gebruikers (partners). Het platform Google zorgt op deze wijze, samen met een set van opmerkelijke waarden en gedragsnormen, voor een exponentieel businessmodel. Op zich is deze businesslogica niet voor het eerst beschreven, maar Jarvis zorgt voor een duidelijke uiteenzetting. De auteur richt zich hierna op het beschrijven van allerhande sectoren en een toekomstvisie volgens de principes van de Google-economie. Daarin worden onder andere de media, reclame, detailhandel, nutsbedrijven, industrie en zelfs de gezondheidszorg aan een gedachte-experiment onderworpen. Steeds beantwoordt Jarvis de vraag hoe je op een Google-manier kunt ondernemen in de betreffende sector. Hij laat zien hoe de principes uit het eerste deel worden toegepast. Een interessante manier om naar de toekomst te kijken, mits je de koppeling met de dag van vandaag weet te houden. In dit deel ontpopt Jarvis zich tot een soort ziener. Met een verziende blik beschrijft hij scenario's die heel plausibel lijken, en in een aantal gevallen onderbouwt hij zijn voorspellingen goed. De lezer wordt aangezet om mee te denken over de toekomst, maar dat levert hem geen concrete handvatten om in zijn eigen organisatie aan de slag te gaan. Hoewel de auteur in het inleidende hoofdstuk kort de mogelijke gevaren en dwalingen van een almachtig platform aanhaalt, komt hij hier in de rest van het boek niet meer op terug. Een gemiste kans, dit zou enige nuance in zijn betoog hebben gebracht. Daarvoor kan de lezer beter het werk van Nicholas Carr erbij pakken: The Big Switch Al met al vind ik 'WZGD?' een inspirerend werk, dat zeker aanleiding zal geven tot een gedachte-experiment in uw eigen businessomgeving. De voorbeelden zullen u inspireren, hoewel ze ook zullen afschrikken. Sommige verhalen zullen u flabbergasted achterlaten. Dit betekent niet dat u de lessen van Google in de wind moet slaan, de soep wordt immers niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Het bewijs? Jarvis is een vooraanstaand denker over dit onderwerp en hij omkleedt zijn werk steevast met allerlei multimediale introducties. Maar zijn geld verdient hij uiteindelijk met een old school boek.