'Nike' beschrijft hoe Michel Lukkien zich met ziel en zaligheid stort op de markt voor het hardlopen en deze van de grond af opbouwt. In zijn marketingfunctie bij Campari overtuigt hij de directie ervan dat ze met een ander sponsoringbeleid veel dichter bij hun doelgroep kunnen komen. Van paardensport en tennis naar hardlopen. Daarmee komt hij zelf in aanraking met hardlopen en wordt meegesleept door de Amerikaanse hardlooptopper Bill Rodgers in diens overtuiging van en liefde voor de sportschoenen van Nike. Dat is het begin van zijn passie voor Nike en zijn strijd om hardlopen in Nederland groot te maken.
Michel Lukkien beschrijft hoe hij Nike groot maakt in Nederland en een zeer succesvolle onderneming opbouwt. Hij start klein met de verkoop van schoenen vanuit huis en tijdens hardloopwedstrijden en bouwt rustig maar gestaag verder. Succes dat leidt tot een jaarlijkse verdubbeling van de omzet in Nederland: van 1 miljoen naar 32 miljoen gulden in het zesde jaar. Een rode draad door het boek is de overtuiging dat je alles wat je doet zo goed mogelijk moet doen. Voor Nike betekent dit een product continu optimaliseren. Zo wordt er steeds verder ingegaan op wensen die op de persoon zijn toegesneden: voor mannen worden andere schoenen ontwikkeld dan voor vrouwen, wie zwaar is krijgt een sportschoen met meer demping dan iemand met minder kilo's. Aan het verkoopkanaal en aan de sporters zelf worden eisen gesteld. Nike verplicht hardlopers een instructiefilm te bekijken, waardoor elke sporter automatisch een ambassadeur van het product wordt. Bij het Amerikaanse hoofdkwartier is de passie voor het product in alle lagen van de organisatie merkbaar. De principes zijn zelfs doorgevoerd in de bedrijfsvoering. Zo worden sollicitanten die niet roken verkozen boven rokers omdat dit meer bij de filosofie van het sporten past. Gezamenlijk sporten tijdens en na werktijd wordt gestimuleerd. Het streven om alles goed te doen, wordt dus consequent doorgevoerd en dat leidt tot resultaat. Deze aanpak past goed bij Michel Lukkien, want ook hij verzorgt alles tot in de puntjes en denkt bewust na over elke marketingactie die hij uitvoert. Bovendien is hij ook een sportman die aan den lijve ervaren heeft wat het is om een marathon te lopen en een triatlon te volbrengen. Deel II van het boek bestaat uit een reeks portretten van spraakmakende atleten, organisatoren en omroepers die deel uitmaken van de geschiedenis van het hardlopen in Nederland. Deze korte persoonlijke memoires zijn - naar mijn idee - vooral interessant voor sporters om te lezen. Ze bevestigen echter ook een overtuiging van mijzelf als marketeer: er is niet één weg die naar succes leidt (in de sportwereld). Naast alle wetenschap luistert een sporter vooral naar zijn lichaam en weet hij als geen ander wat goed voor hem is. Dat geldt mijns inziens ook voor elke goede marketeer. Niet vertrouwen op bewezen succes, maar altijd situationeel handelen en alle zintuigen inzetten om zo elke actie te optimaliseren. 'Nike' is een vlot geschreven boek door de man die Nike in Nederland groot gemaakt heeft en zal een brede lezersgroep aanspreken. Als een Pietje Bell neemt Michel Lukkien de gevestigde reuzen bij de neus en geeft ze het nakijken. Dat zijn onderneming een successtory is geworden, mag duidelijk zijn. Wat onderbelicht blijft, zijn de leermomenten die elke marketeer/ondernemer heeft. Dat zou het boek nog waardevoller maken voor de lezer.
Over Mireille Schrijnemaekers
Mireille Schrijnemaekers is marketingconsultant en interim-manager bij Zelino BV en heeft 20 jaar werkervaring bij grote (internationale) organisaties, waaronder Vodafone, Ernst & Young, KPN, Pon en SNS Bank.