Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Carrièrebitches en papadagen

Het Nieuwe Werken is een is geen doel op zicht maar een instrument om te zorgen voor talentontwikkeling en een goede work-lifebalance voor mannen en vrouwen. Eigenlijk is dat de essentie van het boek 'Carrièrebitches en papadagen' van Roos Wouters. Verwacht geen technisch verhaal, wetenschappelijke prietpraat of zachte heelmeesters. 

Richard van der Lee | 22 maart 2012 | 3-4 minuten leestijd

Nee, in dit boek veegt de auteur vanuit haar zienswijze op confronterende wijze de vloer aan met de 'mannelijke' denkwijze binnen de top van BV Nederland. Doel is om bewustwording op gang te brengen, gebaseerd op de constatering dat verandering een kans is om het aanwezige potentieel nu en in de toekomst te gaan benutten. Het boek is zeker een aanrader voor mannen, vrouwen en organisaties die willen veranderen en af durven te wijken van ingeslepen rolpatronen.

'Carrièrebitches en papadagen' van Roos Wouters is makkelijk leesbaar, maar zal door de schrijfstijl niet bij iedereen in de smaak vallen. Het is activistisch geschreven met een enorme drive. Het leuke van dit soort boeken is dat de boodschap niet voor iedereen opgaat, maar wel zorgt voor bewustwording. Feitelijk is het boek ook een doorlopende reflectie van de auteur, die zorgt voor een duidelijke kijk op de work-life balance. Dit laatste is iets waar veel mensen in deze drukke tijd mee worstelen, en dat zorgt voor veel dilemma's in de zakelijke en privésfeer. Evenals in andere boeken over Het Nieuwe Werken is de rode draad in dit boek 'vertrouwen en loslaten'. Dit is echter een lastig iets aangezien veel organisaties vaak nog te maken hebben met een cultuur die is gebaseerd op het industriële tijdperk, waar command & control de boventoon voert. Hierin wordt de mens nog steeds niet gezien als een individu, met al zijn of haar talenten, maar meer als een gebruiksartikel. Punt is echter dat de nieuwe generaties werknemers dit niet meer accepteren en dit gaat 'wringen'. Het Nieuwe Werken kan in dit geval aan werknemers, organisaties en klanten een goede bijdrage leveren om mee te gaan met de verandering die nu gaande is. Hiervoor is een inspanning nodig van werknemers en vooral werkgevers en overheid. Met betrekking tot de overheid en de top van organisaties is echter de vraag wat werknemers hiervan op korte termijn kunnen verwachten. Uit het boek valt op te maken dat 'de mannelijke top' van organisaties en de overheid wel veel te vertellen hebben over Het Nieuwe Werken, maar nalaten hier echt wat aan te doen. Wouters geeft als voorbeeld dat veel organisaties niet kijken naar de baten van Het Nieuwe Werken, maar wachten tot andere organisatie in dezelfde branche het voortouw nemen. Dit komt ook voort uit de individueel en collectief ingeslepen patronen en de traditionele kijk op werk en privé. Hier valt dus de nodige kortzichtigheid en het ontbreken van ondernemerschap te bespeuren, en dan druk ik het netjes uit. Is het boek voor mij dan alleen hosanna? Nee, de auteur richt zich naar mijn gevoel te veel op organisaties en werknemers en had meer de 'klant' in het verhaal op mogen nemen. Zonder klanten hebben commerciële organisaties geen bestaansrecht en feitelijk geldt dat ook voor de non-profit organisaties. Misschien iets voor de auteur om in het volgende boek mee te nemen. Ander klein schoonheidsfoutje is dat de auteur op de achterzijde verwijst naar een interview met Wouter Bos maar dit is slechts een afschrift van een mailwisseling. De laatstgenoemde punten mogen echter wat mij betreft de pret niet drukken. Overall geeft het boek op ludieke wijze weer waar het om gaat en de auteur komt snel en feilloos tot de kern. Het Nieuwe Werken werkt! Het is een geweldig instrument om het talent dat onder de oppervlakte zit tot bloei te laten komen, waarbij een match gemaakt kan worden met een gezonde work-lifebalance. Leesadvies: Een must-read voor vrouw en man die humor, zelfspot en een duidelijke visie op prijs stelt en niet al te lichtgeraakt is. Het is tijd voor verandering, het is tijd voor Het Nieuwe Werken!

Over Richard van der Lee

Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden