'Starten en ondernemen met kennis van zaken' helpt u op weg om uw eigen bedrijf te starten. Of u nu als zelfstandig ondernemer zonder personeel wilt starten, of dat u het direct groter aanpakt, Clement Claesen belicht veel verschillende aspecten van het ondernemerschap. Naast vele praktische tips en talloze nuttige (maar Belgische) adressen, bevat het boek ook een 10-stappenplan om uw eigen businessplan te schrijven.
Het is goed te merken dat dit boek vanuit de praktijk is geschreven. De uitgebreide aandacht voor de 'executive summary' bijvoorbeeld: dit is meer dan een samenvatting van uw businessplan. In deze samenvatting moet u potentiële investeerders weten te overtuigen. Als de samenvatting niet goed is, zullen zij er al niet aan beginnen om het hele rapport te gaan lezen.
Clement Claesen besteedt ook ruime aandacht aan de financiële kant van het ondernemerschap. Het bevat natuurlijk geen complete opleiding tot boekhouden (dat kunt u namelijk heel goed uitbesteden), maar geeft u wel inzicht in het beoordelen van de verschillende indicatoren waarmee u inzicht krijgt in de gezondheid van uw organisatie. Ook benadrukt hij de noodzaak van een financieel plan voor de eerste paar jaar. Dat de heer Claesen deze indicatoren ook behandelt, laat zien dat hij u niet alleen snel op weg wil helpen met het opstarten van uw bedrijf, maar ook bij het besturen ervan. Het getuigt van goede bedoelingen om een hoofdstuk te wijden aan 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' (mvo), maar ik vind de opzet daarvan wel wat mager.
Hoewel dit boek niet bedoeld is als complete handleiding mvo, gaan de amper twintig pagina's over dit onderwerp niet verder dan kwaliteits- en milieubeheer en de marketingaspecten daarvan. Jammer, nu lijkt het toevoegen van mvo op een goedkope marketingactie. De vele goede literatuur op dit gebied, ik vind De noodzakelijke revolutie bijvoorbeeld een goed boek, hoeft niet herhaald te worden. Inzichten over mvo als onderdeel van het businessplan had ik echter op prijs gesteld. Een aantal andere aspecten die een belangrijke rol spelen bij het opstarten van een eigen bedrijf zijn: missie, visie, doelen en strategie, marktonderzoek, concurrentie-analyse en het marketingplan. Deze aspecten worden niet alleen belicht vanuit de visie van bekende managementgoeroes zoals Philip Kotler en Stephen Covey, maar ook vanuit de praktijk.
Claesen heeft een praktische handleiding geschreven die alle relevante invalshoeken van een startende onderneming belicht. Wel jammer dat alle adressen van instanties, websites en bijvoorbeeld rechtsvormen alleen gebaseerd zijn op de Belgische ondernemer. De heer Claesen had de Nederlandse ondernemer hierin wat meer tegemoet kunnen komen door ook de Nederlandse instanties te noemen.
Toch is het ondanks dit gemis ook voor de Nederlandse ondernemer goed te gebruiken. Het daadwerkelijke ondernemerschap is voor Nederlanders en Belgen natuurlijk gelijk en de Nederlandse equivalenten van de Belgische instanties zijn vaak toch wel te vinden. Toch hoop ik hoop dat Claesen in een volgende druk wel kan zorgen voor Nederlandse instanties en websites.
Over Jan Jacob Bos
Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.