Het boek '#Twitter werkt!' van Fiona Stoop begint met een uitgebreide inleiding over de voor- en nadelen van Twitter. Daarna neemt de auteur je bijna letterlijk aan de hand en doorloop je alle stappen die nodig zijn om een twitteraccount aan te maken. Dit proces wordt heel duidelijk weergegeven met screenshots. Daardoor kan er eigenlijk niets misgaan. Dit zal lezers die nog geen twitteraccount hebben zeker aanspreken. Lezers die al wel twitteren kunnen dit onderdeel natuurlijk overslaan.
Eenmaal in het bezit van een twitteraccount wordt het pas echt spannend. Niet alleen laat de auteur zien hoe je je account goed kunt vormgeven. Ook laat de auteur het belang zien van het maken van een goede bio. Zodat, als mensen je naam intoetsen in een zoekmachine, je wordt gevonden met de bio waarmee jij bekend wilt staan.
Wat voor mij nieuw is en waardoor het boek zich onderscheidt van andere boeken over Twitter of Social Media is dat de auteur het belang van een goede username laat zien. Je username is je twitternaam. De naam waarmee je voor iedereen zichtbaar en dus ook vindbaar bent. Dit zal in de meeste gevallen natuurlijk gewoon je eigen naam zijn, maar waar het in dit boek nu juist om draait is dat je er ook voor kunt kiezen een zoekterm te nemen, zoals de auteur laat zien met de username #werkcoach. Hierdoor zullen mensen je niet alleen kunnen vinden op je naam, maar vinden mensen je ook als ze jouw username als zoekterm intypen. De auteur heeft zelf ondervonden welke voordelen dit kan hebben en geeft hier vele voorbeelden van. Een goede username kan je helpen om je 'nog' beter te profileren. Want als je werk zoekt, dan moet je vindbaar zijn. En vindbaar wordt je door je te profileren. Dit is ook de kern van het boek.
Wat ik zo goed vind aan het boek' #Twitter werkt!' is dat de auteur de link legt tussen personal branding en Twitter. Bij het zoeken naar werk is het belangrijk dat je goed inzicht hebt in je eigen kunnen. Om je hiermee op weg te helpen staan er een aantal oefeningen in het boek die je goed kunnen helpen hiermee te beginnen. Omdat het er in dit boek over gaat hoe je werk kunt zoeken met behulp van Twitter staat er ook een lijst in met gerelateerde sites en twitteraars die over (interim-) vacatures twitteren.
Dit boekje is zeer geschikt voor iedereen die wil beginnen met twitteren en met name Twitter wil gebruiken bij het zoeken naar werk. Stap voor stap laat de auteur met duidelijke afbeeldingen zien hoe je een account aanmaakt en hoe je vervolgens kunt starten. Ook alle afkortingen die nodig zijn om te twitteren en soorten tweets die je kunt versturen kom je aan de weet. Loopbaanprofessionals kunnen dit boek goed gebruiken om cliënten op weg te helpen met Twitter.
Over Brigitte Koehler
Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.